آزمایش خون ساده عوارض سمیت عصبی درمان با سلول های CAR-T را پیش بینی می کند

یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان می‌دهد که یک آزمایش خون ساده - که قبل از شروع درمان با سلول‌های CAR-T انجام می‌شود - ممکن است تشخیص دهد که کدام بیماران مستعد ابتلا به عوارض جانبی نوروتوکسیک در روزها و هفته‌های بعد از دریافت سلول درمانی CAR-T هستند



 یک مطالعه جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس نشان می‌دهد که یک آزمایش خون ساده - که قبل از شروع درمان با سلول‌های CAR-T انجام می‌شود - ممکن است تشخیص دهد که کدام بیماران مستعد ابتلا به عوارض جانبی نوروتوکسیک در روزها و هفته‌های بعد از دریافت سلول درمانی CAR-T هستند. محققان با تجزیه و تحلیل نمونه‌های خون بیماران قبل، حین و بعد از درمان با سلول‌های CAR-T دریافتند که سطح پروتئینی به نام زنجیره سبک نوروفیلامنت (NfL) در بیمارانی که به عوارض نوروتوکسیک ادامه می‌دهند، بالاتر است.  سطوح بالایی از این پروتئین حتی قبل از شروع درمان نیز گزارش شده است و این سطوح در طول درمان و تا یک ماه پس از آن بالا باقی می‌مانند.

 این تحقیق که در 1 سپتامبر در ژورنال JAMA Oncology منتشر شد، می‌تواند به پزشکان کمک کند تا این عوارض جانبی تهدیدکننده زندگی را پیش‌بینی کنند و به آنها اجازه دهد تا درمان‌هایی را شروع کنند که می‌تواند اثرات نوروتوکسیک را در اوایل درمان بیمار کاهش دهد.  همچنین راه را برای توسعه رویکردهایی برای جلوگیری از عوارض جانبی یا کاهش خطر آنها قبل از شروع درمان با سلول های CAR-T باز می کند.

 عمر اچ. بات، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که برخی از بیمارانی که درمان با سلول های CAR-T را دریافت می کنند، پیش از اینکه آنها را برای این درمان آماده کنیم، آسیب ناشناخته ای به نورون های موجود را در گذشته تجربه کرده اند. ما منشا این آسیب را نمی دانیم، اما به نظر می رسد که آنها را مستعد ابتلا به عوارض نوروتوکسیک می کند. اگربفهمیم چه کسانی درمعرض خطراین عوارض هستند، می توانیم اقدامات اولیه برای جلوگیری از آن یا کاهش شدت آن انجام دهیم.

این پروتئین یک مارکر کلی آسیب به نورون ها بوده و برای اندازه گیری یا نظارت بر شدت چندین بیماری عصبی، از جمله بیماری آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس نیز استفاده می شود.

پروفسور دانیل، استاد نورولوژی، می گوید: اندازه گیری NfL در خون به عنوان راهی برای ارزیابی اثربخشی درمان های جدید بالقوه برای ام اس مورد استفاده قرار می گیرد. ما قصد داریم مطالعات خود را برای یافتن منشاء آسیب عصبی در این بیماران مبتلا به سرطان ادامه دهیم. این یک همکاری منحصربه‌فرد است که در دانشگاه واشنگتن امکان‌پذیر شد، زیرا برخی از برترین متخصصان را در درمان با سلول‌های CAR-T و متخصصان پیشرو در بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی در این پروژه همکاری دارند.  این یک فرصت عالی برای پر کردن شکاف ها و گرد هم آوردن زمینه های مختلف علمی برای تلاش برای حل یک مشکل آزاردهنده و کمک به بیماران است."

 این مطالعه نسبتاً کوچک بود و شامل 30 بیمار تحت درمان در مرکز سرطان Siteman و مرکز جامع سرطان Case در دانشگاه Case Western Reserve در کلیولند بود.

 سطوح پایه NfL می‌تواند بیمارانی را که عوارض جانبی نوروتوکسیک را تجربه نکرده اند از افرادی که هر درجه‌ای از این عوارض جانبی را متحمل شدند متمایز کند.  محققان قصد دارند به تجزیه و تحلیل داده های بیماران بیشتری ادامه دهند تا ببینند آیا حجم نمونه بزرگتر به آنها امکان می دهد بیمارانی را که در معرض خطر عوارض خفیف، متوسط ​​یا شدید هستند شناسایی کنند.

 این عوارض در افراد مختلف بسیار متفاوت است و می تواند شامل هر عارضه ای از  اختلال تمرکز، مشکلات حافظه، گیجی، مشکل در خواندن و سردرد گرفته تا تشنج، سکته مغزی و تورم مغزی باشد.  پزشکان این عوارض را عمدتاً با استروئیدهای با دوز بالا و گاهی اوقات با درمان های تعدیل کننده سیستم ایمنی که سعی در کاهش التهاب دارند، مدیریت می کنند.  این بسیار مفید است که بدانیم چه کسانی در معرض خطرناک ترین عوارض جانبی هستند زیرا متأسفانه درمان های استروئیدی و ضدالتهابی می توانند اثر ضد سرطانی سلول های CAR-T را کاهش دهند و پزشکان ترجیح می دهند تا حد امکان از استفاده از آنها خودداری کنند.


 معمای دیگر این است که سطوح NfL بالا در پیش از درمان وجود داشته و عمدتاً پس از ایمنی درمانی نیز ثابت می ماند حتی زمانی که برخی از بیماران دچار عوارض جانبی نوروتوکسیک می شوند. این مسئله بیانگر این است که سطوح NfL نشان می‌دهد که مشکلی در این میان وجود دارد، اما آنچه را که در حال وقوع است و منجر به ایجاد عوارض در بیماران می شود را منعکس نمی‌کند.


 بات گفت: "ما فقط سر قله را از کوه یخ از نظر روند واقعی بیماری می بینیم و بسیاری از مطالعات آینده ما به این سمت می روند."  "ما در تلاش هستیم تا درک بهتری از آنچه باعث این تغییرات شده است به دست آوریم. و اینکه چرا در مراحل بعدی، حتی پس از برطرف شدن علائم، همچنان شاهد این سطوح NfL بالا هستیم."

 دکترآرمین قبادی،یکی ازنویسندگان ارشد،استادیار پزشکی و مدیر بالینی مرکز ژنو ایمونوتراپی سلولی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و مرکز سرطان سایتمن، اضافه کرد: "ما یک پژوهشی در حال انجام در سایتمن داریم تا ببینیم آیا در واقع، این بیماران از نظر تغییرات شناختی یا نقص‌هایی که در درازمدت باقی می‌مانند، همچنان علائم دارند یا خیر."


https://www.sciencedaily.com/releases/2022/09/220901135813.htm

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zwbu