یافته محققان برای افزایش تولید سکرتوم توسط سلول های بنیادی

محققان در مطالعه ای جدید سعی داشته اند شرایط فیزیکی سلول ها در بدن را تقلید کنند و نوع ویژه ای از سلول های بنیادی موسوم به سلول های بنیادی مزانشیمی(MSCs) را روی سطح نرم تری در مقایسه با شرایط متداول کشت های سلولی کشت دهند.

محققان در مطالعه ای جدید سعی داشته اند شرایط فیزیکی سلول ها در بدن را تقلید کنند و نوع ویژه ای از سلول های بنیادی موسوم به سلول های بنیادی مزانشیمی(MSCs) را روی سطح نرم تری در مقایسه با شرایط متداول کشت های سلولی کشت دهند. سلول های بنیادی مزانشیمی رشد یافته روی سطح نرم تر موسوم به هیدروژل، ترشح فاکتورهای ترمیم کننده(سکرتوم) افزایش یافته ای در مقایسه با شرایط متداول داشتند.

 رشد سلول های بنیادی مزانشیمی روی هیدروژل ها می تواند به طور بالقوه ای برای تولید مقادیر انبوه فاکتورهای ترمیم کننده بوسیله کمپانی های بیوتکنولوژی استفاده شود. در این مطالعه محققین نشان دادند که سکرتوم بدست آمده با این روش می تواند تشکیل عروق خونی را تا 60 درصد بهبود ببخشد.

علاوه بر وجود یک سطح هیدروژلی نرم، کشت سلول های بنیادی مزانشیمی در شرایط با کمبود اکسیژن(هیپوکسی) می تواند منجر به تولید HIF1α شود که این فاکتور می تواند رشد و ترمیم عروق خونی را افزایش دهد. به عقیده محققین استفاده از سفتی بستر برای دستکاری متابولیسم حس کننده اکسیژن سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند در ایجاد یک شرایط کشت ایده آل برای تولید سکرتوم درمانی سلول های بنیادی مزانشیمی موثر باشد.

Reference:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/adhm.201900929

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z2S3