گفت گو با دکتر پورحسینی رئیس سمپوزیوم مدل سازی حیوانی و تحقیقات درون تنی

.

دکتر محمدرضا پورحسینی، متخصص قلب و عروق و رئیس مرکز قلب تهران در مصاحبه با روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی گفت: مبحث مدل سازی حیوانی و انتخاب مدل حیوانی مناسب برای بیماری‌های گوناگون، می­ تواند در پیشبرد اهداف تحقیقاتی و درمانی مؤثر واقع گردد. طبیعتا هر مطالعه­ ی تحقیقاتی مبتنی بر درمان چه در حوزه ابداع روش ­های درمانی و چه در حوزه تولید محصولات درمانی؛ پس از طی مطالعات اولیه و به اصطلاح (in vitro) و قبل از رسیدن به مرحله کارآزمایی بالینی نیازمند ارزیابی‌های مداوم و مستمر در حوزه پیش‌بالینی می­ باشد. بنابراین، دقت در انتخاب نوع مدل حیوانی و تعیین نوع مطالعات حیوانی ضمن رعایت اصول اخلاقی در این حوزه، امری ملتزم و مهم می­باشد.

وی افزود: خوشبختانه بیمارستان مرکز قلب تهران بستری را برای مطالعات حیوانی بخصوص در حوزه­ ی قلب و عروق مهیا نموده­ است که مطالعات تحقیقاتی گسترده­ای در این حوزه در سطح مدل­های حیوانی در حال انجام می­ باشد. همچنین این مرکز طی سالیان اخیر، مطالعات گسترده­ای را در حوزه‌های مختلف علی الخصوص حوزه­ی قلب و عروق به انجام رسانیده است که تا‌کنون در این تحقیقات مدل­های حیوانی مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است و نتایج آن در مجلات مختلف به چاپ رسیده است.

پیام دکتر پورحسینی در خصوص شبکه ملی و اهمیت آن

با توجه به روند رو به افزایش تحقیقات مبتنی بر محصول در حوزه ­های مختلف علوم زیست پزشکی در کشور، طبیعتا نیاز به ارزیابی‌های پیش بالینی، بیش از پیش خواهد بود، از این رو وجود یک چارچوب کلی جهت نظارت و ارزیابی مطالعات پیش­بالینی و همچنین هدایت این چنین مطالعاتی در راستای یکپارچه سازی قوانین و مقررات مطالعات پیش­ بالینی امری ضروری خواهد بود. ایشان ضمن تشکر از عوامل برگزار کننده­ این سمپوزیوم، در خصوص تشکیل شبکه­ ملی مدل‌سازی حیوانی و تحقیقات درون­ تنی ابراز خرسندی کرد و بیان داشت وجود چنین تشکیلاتی قطعا تاثیرات راهبردی و کاربردی زیادی را در راستای ارتقای سطح مطالعات تحقیقاتی نه تنها در سطح کشور بلکه در کل جهان خواهد داشت.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zq43