گزارشی از اقدامات انجام شده جهت برگزاری المپیاد دانش آموزی و دانشجویی سلول های بنیادی

یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 1 بهمن‌ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، یکصد و هفتاد و دومین جلسه شورای اجرایی ستاد با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، جمعی از مدیران و کارشناسان ستاد در تاریخ 1 بهمن‌ماه 1397، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

دکتر ظهیری مسئول المپیاد دانش آموزی ستاد در مورد برگزاری المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در زمینه برگزاری هرچه بهتر این رویداد علمی بزرگ گزارشی ارائه داد. این المپیاد علمی در تاریخ 5 بهمن‌ماه سال جاری در سطح کشور برگزار خواهد شد. همچنین خانم دکتر وحدت و دکتر عارفیان گزارشی از روند برگزاری دومین المپیاد دانشجویی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مهندسی بافت ارائه کردند، سپس دکتر عارفیان دبیر المپیاد دانشجویی علوم و فناوری های سلول های بنیادی افزود: منابع آزمون این المپیاد توسط اعضای کمیته علمی این فرآیند علمی تعیین و از طریق سازمان سنجش آموز کشور در اختیار داوطلبین قرار گرفت. وی منابع آزمون را سلولی و ملکولی، زیست مواد(بیومتریال)، ژنتیک، پدیده های انتقال، فیزیولوژی و ایمنولوژی، بیوشیمی و شیمی آلی علوم عنوان نمود و گفت: آزمون المپیاد غیر متمرکز در تاریخ 12 و 13 اردیبهشت سال 98 در مراکز مناطق ده گانه برگزار خواهد شد.

در ادامه جلسه، دکتر اقدمی مدیر بخش توسعه مراکز ارائه خدمات سلول های بنیادی ستاد، در مورد قرار گرفتن پیوندهای سلول های بنیادی خونساز تحت پوشش بیمههای درمانی به ایراد مطالبی پرداخت. مقرر گردید این امر با پیگیری‌های لازم هرچه سریع‌تر به نتایج مطلوب برسد تا هزینه‌های درمانی بیماران و مراکز درمانی به حداقل رسیده و پیوند سلول‌های بنیادی و پروژه‌های سلول درمانی با رونق بیشتری در کشور انجام گیرد.

سپس، دکتر عباس پرداختی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد اقدامات صورت پذیرفته در مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی گزارشی ارائه داد. در ادامه دکتر حمیدیه، با اشاره به اهمیت نیاز به انواع مدل حیوانی از جمله موش‌های اسکید (SCID)، در سطح مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور بر لزوم همکاری بیشتر شرکت زیست محور پژوهش در این زمینه تاکید داشت.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZD8i