کشف مکانیسم کلیدی دوره کمون سلول‌های بنیادی و کمک به رمز گشایی درمان‌های سرطان در آینده

محققان به یافته‌‌های جدیدی دست یافته‌اند که درک وسیع‌‌تری از نحوه فعال شدن سلول‌‌های بنیادی خونساز خفته را ارائه می‌دهد و می‌تواند راه را برای درمان‌ برخی از سرطان‌‌ها هموار سازد.

محققان به یافته‌‌های جدیدی دست یافته‌اند که درک وسیع‌‌تری از نحوه  فعال شدن سلول‌‌های بنیادی خونساز خفته را ارائه می‌دهد و می‌تواند راه را برای درمان‌ برخی از سرطان‌‌ها هموار سازد. در حقیقت این گروه تحقیقاتی با انجام یک مطالعه مکانیکی دقیق، نشان دادند که لیزوزوم‌ها به عنوان مراکز سیگنالینگ کلیدی سلول عمل می‌کنند و سلول‌های بنیادی خونساز را در طولانی مدت تنظیم می‌نمایند. همچنین آن‌ها بررسی کردند که چرا یک سلول بنیادی خونساز می‌تواند سال‌ها خاموش بماند و چگونه لیزوزوم‌ها به طور مداوم و به عنوان یک حسگر، حتی در آن حالت عمیقاً غیر فعال نیز عمل می‌کنند.

آن‌ها در پاسخ به این سوال، دریافتند که حتی در دوره کمون سلولی، لیزوزوم‌های درون سلول‌ها هنوز بسیار فعال می‌باشند. یافته‌‌هایی که می‌توانند به طور بالقوه امکان کنترل تعادل بین خواب سلولی و زمانی که سلول‌های بنیادی برای کمک به تأمین خون فعال می‌شوند را فراهم کنند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که لیزوزوم‌ها می‌توانند به عنوان یک هدف درمانی مورد استفاده قرار گیرند. لازم به ذکر است لیزوزوم‌ها به ‌صورت دوگانه توسط فاکتور رونویسی EB(TFEB) و MYC تنظیم می‌شوند و به این صورت فرآیندهای کاتابولیک و آنابولیک مورد نیاز برای فعال‌سازی سلول‌های بنیادی خونساز را هدایت می‌کنند. نتایج حاصل از این پژوهش در تاریخ 2 آگوست 2021 در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

Ref:Cell Stem Cell, 2021; DOI: 10.1016/j.stem.2021.07.003

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z4ws