کار تی سل نتایج اولیه نویدبخشی را در درمان سرطان معده نشان داده است

در یک کارآزمایی بالینی، یک درمان آزمایشی سرطان که در آن سلول های ایمنی طراحی شده را به بیماران تزریق می کنند، نوید اولیه را به دنبال کوچک شدن تومورهای سیستم گوارش نشان داده است.



در یک کارآزمایی بالینی، یک درمان آزمایشی سرطان که در آن سلول های ایمنی طراحی شده را به بیماران تزریق می کنند، نوید اولیه را به دنبال کوچک شدن تومورهای سیستم گوارش نشان داده است.

 نتایج موقت از مرحله اول کارآزمایی بالینی نشان داد که اندازه تومورها در تقریباً نیمی - 48.6٪ - از 37 بیمار درمان شده پس از درمان کاهش یافته است.

 با وجود اینکه یافته ها از ارزیابی ایمنی اولیه این رویکرد به دست آمده اند، محققانی که این کارآزمایی را در پکن اجرا می کنند معتقدند که این روش پتانسیل سلول های ایمنی تغییر یافته ژنتیکی را برای درمان سرطان های پیشرفته دستگاه گوارش نشان میدهد.

 در درمان با سلول های کار تی سل، گلبول های سفید خون یا سلول های T را از بیماران میگیرند و آنها را اصلاح میکنند تا بتوانند سلول های سرطانی را شناسایی کرده و از بین ببرند.  این رویکرد به عنوان درمانی برای سرطانهای خون مانند لوسمی با موفقیت چشمگیری مواجه شده است، اما هدف قرار دادن تومورهای جامد دشوارتر است.

 محققان به سرپرستی دکتر لین شن در بیمارستان و مؤسسه سرطان دانشگاه پکن در مقاله ای در Nature Medicine توضیح میدهند که چگونه سلول های Car T را ساختهاند که تومورهای حاوی پروتئینی به نام CLDN18.2 را هدف قرار میدهند.  این پروتئین در بسیاری از سرطان ها، به ویژه در تومورهای گوارشی یافت می شود.

 محققان سلولهای کار تی را به 37 بیمار مبتلا به سرطانهای پیشرفته معده، دستگاه گوارش یا لوزالمعده تزریق کردند و دریافتند که اگرچه همه بیماران تا حدودی عوارض جانبی را تجربه کرده اند، اما این درمان توانست "نمایه ایمنی قابل قبول" را کسب کند.  این درمان در بیماران مبتلا به سرطان معده مؤثرتر به نظر میرسید و بیش از 57 درصد به تزریقها پاسخ دادند.


 دانشمندان تاکید می کنند که یافته ها باید در کارآزمایی کامل تأیید شوند، اما میگویند نتایج موقت نشان میدهد که این رویکرد «پتانسیل تبدیل شدن به یک روش درمانی مهم برای بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته معده را دارد».  سالانه حدود 6500 نفر در بریتانیا به سرطان معده مبتلا می شوند که تقریباً نیمی از آنها بالای 75 سال دارند.

 وسیم قاسم، استاد سلول و ژن درمانی در موسسه سلامت کودک و بیمارستان گریت اورموند استریت، که روی درمان های کار تی سل کار می کند، گفت که نتایج اولیه امیدوارکننده است.

 این گزارش نکات بالقوه ای را ارائه می دهد که سلول های T مهندسی شده دارای گیرنده آنتی ژن کایمریک می توانند به کوچک شدن سرطان معده کمک کنند، در این مورد با هدف قرار دادن یک پرچم خاص بر روی سطح سلول ها.  همانطور که در مورد سایر سرطان های جامد پیشرفته، دستیابی به بهبودی کامل چالش برانگیز است، اما تجربیات نشان می دهد که پتانسیل برای مداخلاتی وجود دارد که سیستم ایمنی را در برابر سرطان هدایت کند.

 پروفسور چارلز سوانتون، پزشک ارشد تحقیقات سرطان بریتانیا، گفت: «درمانهای کار تی سل، که از نسخه های اصلاح شده سلول های ایمنی خود بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می کنند، تاکنون موفقیت محدودی در تومورهای جامد داشته اند که اکثر سرطان ها را تشکیل میدهند.  بنابراین مشاهده این نتایج بسیار امیدوارکننده است، که نشان می دهد درصد بالایی از افراد مبتلا به سرطان های گوارشی مزایای درمان را در بیش از شش ماه پس از درمان تجربه می کنند.


 "این دلگرم کننده است، زیرا افراد مبتلا به سرطان های گوارشی گزینه های درمانی بسیار کمی دارند.  این مطالعه هنوز در مرحله اولیه است و آزمایش های بالینی در مقیاس بزرگتر باید انجام شود تا بتوان از درمان های کار تی سل به طور معمول در این شرایط استفاده کرد."


https://amp.theguardian.com/science/2022/may/09/car-t-cell-therapy-shows-early-promise-in-treating-gastric-cancers

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zg5t