کارتی سل تراپی در خدمت بیماران مسن و کم توان مبتلا به لنفوم سلول B

Hemant S. Murthy، پزشک، هماتولوژیست و انکولوژیست مایو کلینیک، در مورد استفاده از درمان با سلول CAR-Tبرای جمعیت بیماران مسن یا ضعیف مبتلا به لنفوم های سلول B مقاوم به درمان می گوید. دکتر مورتی با بیان اینکه مطالعات فعلی انجام شده، از جمله یک مطالعه بزرگ در کشور آلمان، امکان سنجی درمان با سلول CAR-T را برای بیماران مسن مبتلا به لنفوم سلول B نشان داده است، شروع می کند.

او خاطر نشان کرد این مطالعات تنوع قابل توجهی را در فراوانی ایجاد سندرم آزادسازی سیتوکین مرتبط با درمان، بر اساس سن در بیماران مبتلا به لنفوم سلول B که تحت درمان با سلول‌های CAR-T قرار گرفتند، نشان نداد. با این حال، در بیماران مسن تجربه سندرم سمیت عصبی مرتبط با سلول های عامل ایمنی بیشتر دیده می شود.

فاز دو کارآزمایی ALYCANTE با هدف بررسی تاثیر درمان با سلول CAR-T به عنوان یک گزینه درمانی جایگزین برای بیماران مبتلا به لنفوم سلول B تهاجمی عودکننده/ مقاوم به درمان که برای پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ (ASCT) واجد شرایط نیستند، می باشد.

عدم صلاحیت ASCT تا حد زیادی با سن، درمان قبلی با ASCTو نمره شاخص همبودی( Comorbidity Index ( score خاص پیوند سلول های خونساز 3 یا بالاتر تعیین می شود. کارآزمایی ALYCANTE از مجموعه وسیعی از معیارهای خروج استفاده کرده است.

نتایج نشان داد که axi-cel نرخ پاسخ متابولیک کامل (CMR) 71% در 3 ماه در مقابل نرخ مورد انتظار 12% CMR با استاندارد مراقبتی تولید می‌کند.

دکتر مورتی گزارش می دهد که علاوه بر این، بیماران با axi-cel  به میزان 9.7% مرگ و میر مربوط به درمان را تجربه کردند که بالاتر از نرخ مرگ و میر حاصل از درمان با ASCT بود. در ادامه ایشان اذعان کرد که اگرچه کارآزمایی ALYCANTE نتایج امیدوارکننده‌ای را با axi-cel نشان می‌دهد، اما همچنان باید بر چالش مداوم شناسایی و تعریف بیمارانی که برای درمان با سلول‌های CAR-T واجد شرایط نیستند، تأکید کنیم. بنابراین انتخاب بیمار همچنان یک پروسه در حال پیشرفت است و مطالعات در حال انجام، با هدف اصلاح این فرآیند انجام می شود.

 

لینک خبر:

https://www.onclive.com/view/dr-murthy-on-the-use-of-car-t-cell-therapy-in-elderly-or-frail-patients-with-b-cell-lymphomas

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZYkx