پیوند سلول های بنیادی خون بندناف، زنی را در معرض بهبودی از HIV قرار داده است

یک زن پس از دریافت سلول های بنیادی مقاوم به HIV از خون بند ناف برای درمان سرطان خون خود در حال بهبودی برای HIV است.

یک زن پس از دریافت سلول های بنیادی مقاوم به HIV از خون بند ناف برای درمان سرطان خون خود در حال بهبودی برای HIV است.

این زن که به عنوان بیمار نیویورکی شناخته می شود، از سال 2017 و پس از دریافت سلول های بنیادی مقاوم به HIV که از خون بند ناف برای درمان سرطان خون او برداشت شده بود، از HIV قابل تشخیص بهبود یافته است. سلول های بنیادی توسط مغز استخوان تولید می شوند و می توانند به انواع مختلف سلول های خونی تبدیل شوند.

چندین نفر قبلاً پس از دریافت سلول‌های بنیادی از اهداکنندگان بالغ که حامل دو نسخه از یک جهش طبیعی ژن CCR5 هستند، بهبود یافته‌اند. این جهش دلتا 32 از ورود ویروس و عفونت سلول های سالم جلوگیری می کند.

با هر پیوند سلول های بنیادی، گیرندگان فقط می توانند از افرادی با انواع بافت های مشابه کمک های اهدایی دریافت کنند تا خطر حمله سیستم ایمنی آنها به بافت پیوندی کاهش یابد.

از آنجایی که انواع بافت ها ارثی هستند، قومیت یک فرد بر توانایی آنها برای یافتن همسان تأثیر می‌گذارد. داشتن دو نسخه از جهش ‌CCR5  نادر است، تنها در حدود 1 درصد از افراد با نژاد اروپای شمالی وجود دارد و در سایر جمعیت ها نادرتر است.

برای غلبه بر فقدان اهداکنندگان بزرگسال مناسب، پزشکان مطالعه‌ای را انجام دادند که در آن خون بند ناف را به بیمار نیویورکی تزریق کردند.

او همچنین سلول های بنیادی را از یکی از بستگانش دریافت کرد. ایوان برایسون از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: خون بند ناف می تواند سلول های بنیادی کمتری نسبت به خون بزرگسالان داشته باشد، بنابراین مخلوط کردن آن با سلول های بنیادی یکی از خویشاوندان به خون بند ناف یک محرک شروع می‌دهد.

جینگمی هسو از بیمارستان پرسبیتریان نیویورک می گوید: استفاده از خون بند ناف یافتن پیوند مناسب را آسان تر می کند، زیرا مخازن بزرگی از نمونه های منجمد توسط افرادی که در بیمارستان ها زایمان کرده اند اهدا شده است. او می گوید: «داشتن یک بانک [خون بند ناف] واقعاً راه را برای کمک به بیماران بیشتر باز کرد».

اکثر افراد مبتلا به HIV می توانند با مصرف داروهای ضد رتروویروسی که از تکثیر ویروس در بدنشان جلوگیری می کند، میزان ویروس را در خون خود به سطوح غیرقابل تشخیص کاهش دهند.

بنابراین پیوند سلول‌های بنیادی فقط برای افراد مبتلا به HIV که سرطان خون پیشرفته‌ای نیز دارند، در نظر گرفته می‌شود که با این روش قابل درمان است. این بیمار نیویورکی دیگر نیازی به داروهای ضد رتروویروسی ندارد و همچنین در حال بهبودی برای لوسمی خود است.

 

منبع:

https://www.newscientist.com/article/2364804-umbilical-blood-stem-cell-transplant-puts-woman-in-hiv-remission/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zaav