پیش بینی مشکلات قلبی یا سکته مغزی در دیابت نوع ۲ توسط نقشه ژنی

بر اساس مطالعه‌ای جدید امتیاز خطر بر اساس نقشه ژنی، می‌تواند احتمال افزایش فشار خون منجر به مشکلات قلبی یا سکته مغزی را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پیش‌بینی کند.

 

 

بر اساس مطالعه‌ای جدید امتیاز خطر بر اساس نقشه ژنی، می‌تواند احتمال افزایش فشار خون منجر به مشکلات قلبی یا سکته مغزی را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پیش‌بینی کند. بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲، دو برابر بیشتر از افراد بدون این اختلال در معرض حمله قلبی یا سکته هستند. محققان دانشگاه بیرمنگام، ارتباط واریانت‌های ژنتیکی مرتبط با فشار خون بالا، با بیماری قلبی یا سکته در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بررسی کرده و از این اطلاعات برای تعیین امتیاز خطر استفاده کردند.

این مطالعه با دو هدف تعیین اینکه آیا این امتیاز خطر ژنتیکی می‌تواند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را که در معرض خطر بیشتری برای حوادث قلبی عروقی هستند، شناسایی کند و یا کنترل دقیق قند خون می‌تواند بر ارتباط بین خطر ژنتیکی فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر بگذارد، انجام گرفت. همه شرکت‌کنندگان در این مطالعه، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا داشتند و به مدت سه سال و نیم تحت نظر بودند. نقشه ژنتیکی بیش از هزار واریانت ژنتیکی شایع را که بر فشار خون تأثیر می‌گذارند، با DNA شرکت‌کنندگان در مطالعه مقایسه کردند  تا خطر ژنتیکی تعیین شود. تطابق بیشتر بین DNA شرکت کننده و نقشه واریانت‌های ژنتیکی رایج فشار خون، امتیاز خطر ژنتیکی بالاتری را ایجاد می‌کرد. برای افرادی که امتیازات خطر ژنتیکی بالاتر از میانگین داشتند، هر درجه بالاتر،  با ۱۲ درصد خطر بیشتر بیماری قلبی یا سکته مرتبط بود.

محققان گفتند که ارزیابی بیشتر نمرات خطر ژنتیکی در افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ نیستند نیز لازم است تا بتوان این نتایج را به طور گسترده‌تری استفاده کرد.

امتیاز خطر ژنتیکی ممکن است برای افرادی که به تازگی دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده‌اند، مفید باشد تا تغییرات شدیدی در رژیم غذایی و سبک زندگی مثل ترک سیگار و ورزش داشته باشند

https://www.insideprecisionmedicine.com/news-and-features/gene-map-predicts-heart-problems-or-stroke-in-type-2-diabetics/

.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZxFt