پروتئین BafA عاملی برای رگ زایی

دانشمندان از دانشگاه پزشکی فوجیتا (Aichi ، ژاپن) یک پروتئین با فعالیت رگ زایی را که توسط باکتریهای جنس بارتونلا آزاد می شود ، کشف کرده اند از این رو آنها این فاکتور آنژیوژنیک (BafA) را بارتونلا A نامیده اند.

 

دانشمندان از دانشگاه پزشکی فوجیتا (Aichi ، ژاپن) یک پروتئین با فعالیت رگ زایی را که توسط باکتریهای جنس بارتونلا آزاد می شود ، کشف کرده اند از این رو آنها این فاکتور آنژیوژنیک (BafA) را بارتونلا A نامیده اند. این اولین گزارش از پروتئین شبه فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) است که توسط باکتری تولید می‌شود.نتایج این مطالعات در مجله  Nature Communications. به چاپ رسیده است.

محققان با وارد کردن Bartonella henselae (B. henselae) به سلول‌های اندوتلیال انسان در شرایط آزمایشگاهی، مشاهده کردند که این باکتری‌ها باعث تکثیر سلول‌های اندوتلیال می‌شوند. آنها سپس جهش های تصادفی را در DNA باکتری‌ها ایجاد کردند تا ژن‌هایی را که در فرایند رگ زایی نقش ایفا می‌کنند، شناسایی شوند. این باعث شد که آن‌ها کشف کنند که B. henselae تنها در صورت داشتن نسخه سالم از BafA می تواند رگ زایی را در سلول‌های اندوتلیال را تحریک کند.

این تیم سپس نمونه‌های آئورت را از موش‌ها استخراج کرده و درون محیط های کشت دارای BafA و فاقد آن قرار داد. در نمونه‌هایی که آئورت در معرض BafA قرار گرفته بودند رگ‌های خونی جدید رشد کردند ، در حالی که نمونه های آئورت که در معرض BafA قرار نگرفتند رگ های خونی جدید رشد نکردند.

به دنبال آزمایشات بیشتر in vitro با سلول‌های اندوتلیال انسانی نشان داده شد که BafA گیرنده های سطح سلول را که VEGF را تشخیص می دهند فعال می کند. وقتی BafA به این گیرنده ها متصل شود، باعث فعال شدن پروتئین های MAPK و ERK می شود بطوریکه این مسیرها نقش مهمی در رگ زایی دارند.

یوهی دوئی توضیح داد: "ما معتقدیم كه پروتئین های BafA می‌توانند به عنوان ابزاری برای مطالعه رگ زایی استفاده شوند و همچنین مزایای بالقوه پزشكی را نیز در نظر می‌گیریم."

 

Link: https://www.regmednet.com/novel-bafa-protein-shown-to-stimulate-angiogenesis/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZrVq