پروتئین پوست خوک، بینایی را به 14 نابینا باز گرداند

20 نفر که نابینا بودند یا در آستانه نابینایی بودند، به لطف یک محصول جانبی صنایع غذایی - پوست خوک - بخشی یا تمام بینایی آنها بازسازی شد.



 20 نفر که نابینا بودند یا در آستانه نابینایی بودند، به لطف یک محصول جانبی صنایع غذایی - پوست خوک - بخشی یا تمام بینایی آنها بازسازی شد.

 محققان دانشگاه لینکوپینگ و LinkoCare Life Sciences AB توانستند بینایی را با یک ایمپلنت قرنیه ویژه ساخته شده از کلاژن با درجه بالینی تولید شده از پوست خوک، یک محصول فرعی صنایع غذایی خالص شده که در ابزارهای پزشکی مورد تایید FDA برای درمان گلوکوم کاربرد دارد، به این گروه بازگردانند.  این ایمپلنت به افرادی داده شد که از قرنیه های آسیب دیده رنج می برند، خارجی ترین و شفاف ترین لایه چشم، مشکلی که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

 یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که حدود 12.7 میلیون نفر در لیست انتظار برای پیوند قرنیه هستند که تنها درمان قطعی برای نابینایی قرنیه است و از هر 70 نفر تنها یک نفر قادر به انجام این جراحی است.  اکثر کسانی که به این جراحی نیاز دارند، که نیاز به اهدای انسانی دارد، در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​در آسیا، آفریقا و خاورمیانه زندگی می کنند.

 اما پژوهش اخیر که در Nature Biotechnology منتشر شد، می‌تواند راه‌حلی جدید و با تهاجمیت کمتر ارائه دهد.

 قرنیه های تازه مهندسی شده زیستی به 14 نفر در ایران و هند که قبلا نابینا بودند و شش نفر دیگر که در آستانه از دست دادن بینایی خود بودند، داده شد.  دانشمندان بلافاصله نتایج امیدوارکننده ای را مشاهده کردند.

 علاوه بر دسترسی محدود اهداکننده، درمان معمولی که پزشکان را ملزم می‌کند تا قرنیه را با جراحی جایگزین کنند و آن را در جای خود ببندند، خطر رد پیوند، عوارض بهبودی، عفونت‌ها، آستیگماتیسم و ​​نیاز به حمایت طولانی‌مدت را نیز به دنبال دارد.  با این حال، روش جدید به پزشکان اجازه می دهد تا ایمپلنت را در قرنیه موجود قرار دهند، نیازی به بخیه ندارد و برش با لیزر پیشرفته یا با دست کمترین تهاجم را دارد.

 در بیانیه مطبوعاتی این مطالعه آمده است: "عمل جراحی عاری از هرگونه عوارض بود، بافت به سرعت بهبود یافت و یک درمان هشت هفته ای با قطره های چشمی سرکوب کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد ایمپلنت کافی بود."  وی افزود: در پیوند قرنیه مرسوم باید چندین سال دارو مصرف شود، در حالیکه در این پژوهش بیماران به مدت دو سال تحت نظر بودند و هیچ عارضه ای در این مدت مشاهده نشد."

 دانشمندان دریافتند قرنیه های جدید بیماران کاملا به حالت عادی بازگشته است و تنها در یک گروه، بینایی آنها به همان اندازه که با پیوند قرنیه معمولی بهبود می یافت، بهبود یافت.  در پایان مطالعه، تمام 14 نفری که زمانی نابینا بودند، به طور کامل بینایی خود را بازیافتند - از جمله سه نفر که در نهایت دید کامل 20/20 داشتند.

 این مطالعه می‌گوید: "بافت قابل ایمپلنت مهندسی زیستی شده، کلید مقابله با بار جهانی نابینایی قرنیه است."

 در کنار نتایج امیدوارکننده، قرنیه‌های جدید نیز می‌توانند دسترسی بیشتری نیز داشته باشند، زیرا می‌توانند برای مدت طولانی‌تری نسبت به عضو اهداشده نگهداری شوند: دو سال در مقایسه با دو هفته.  و از آنجایی که آنها بسته بندی شده و استریل هستند، در صورت شیوع ویروسی نیازی به آزمایش پاتوژن ندارند.


 محققان می بایست قبل از تایید رسمی و استفاده از درمان جدید در مراکز بالینی، یک کارآزمایی بالینی وسیع تر انجام دهند. همچنین آنها به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا فناوری توسعه یافته‌شان می‌تواند برای سایر بیماری‌های چشمی استفاده شود یا خیر.

 مهرداد رفعت، محقق و کارآفرین طراحی و توسعه ایمپلنت ها در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «ما تلاش های قابل توجهی انجام داده ایم تا اطمینان حاصل کنیم که اختراع ما به طور گسترده در دسترس و مقرون به صرفه برای همه و نه فقط برای ثروتمندان خواهد بود. به همین دلیل می توان از این فناوری در تمام نقاط جهان استفاده کرد.


https://www.cbsnews.com/news/pig-skin-protein-blind-sight-20-20/


کلمات کلیدی
//isti.ir/Z96u