ورود پزشکی بازساختی در سرطان پوست

کارسینوم سلول بازال (BCC) یکی از شایع ترین انواع سرطان پوست است که سالانه 3/6 میلیون تشخیص در ایالات متحده تخمین زده می شود. با ریزش پوست، اشعه ماوراء بنفش خورشید یا منابع دیگر می‌تواند باعث رشد غیرطبیعی سلول‌های جدید سلول‌های بازال شود.

 

کارسینوم سلول بازال (BCC) یکی از شایع ترین انواع سرطان پوست است که سالانه 3/6 میلیون تشخیص در ایالات متحده تخمین زده می شود. با ریزش پوست، اشعه ماوراء بنفش خورشید یا منابع دیگر می‌تواند باعث رشد غیرطبیعی سلول‌های جدید سلول‌های بازال شود. این رشد به BCC تبدیل می‌شود که به شکل نواحی کمی مرتفع از زخم‌های باز، لکه‌های قرمز، رشدهای صورتی یا برجستگی‌های براق است.

در حالی که BCC می تواند در هر فردی متفاوت به نظر برسد، معمولا روی صورت و به طور خاص بینی قرار دارد. درمان شامل برداشتن این غضروف‌ها با جراحی است که می‌تواند شامل برداشتن برخی از غضروف‌های اطراف و جایگزینی آن با غضروف از قسمت دیگری از بدن باشد. جراحی های پیوند برای BCC اغلب به غضروف جایگزین از دنده ها بستگی دارد. این روش‌ها به دلیل نزدیکی به ریه‌های بیمار، ذاتاً خطرناک هستند و در موارد شدید می‌توانند منجر به فروپاشی ریه یا ایجاد اسکار شوند.

تیمی از محققان دانشگاه آلبرتا از یک هیدروژل - یک ماده ژلاتینی و آبدوست شبیه Jell-O - که با نمونه‌ای از سلول‌های بیمار مخلوط شده بود، استفاده کردند.

پس از برداشتن تومور BCC، هیدروژل به شکلی سه بعدی پرینت می‌شود که با نیازهای بیمار مطابقت دارد. در طی چند هفته، هیدروژل برای تبدیل شدن به غضروف عملکردی که با سلول های بیمار مطابقت دارد، کشت می شود.

"ساخت غضروف در یک فرد یک عمر طول می کشد، در حالی که این روش حدود چهار هفته طول می کشد. بنابراین شما هنوز انتظار دارید که درجاتی از بلوغ وجود داشته باشد که باید طی شود، به خصوص زمانی که در بدن کاشته شود. اما از نظر عملکردی قادر به انجام کارهایی است که غضروف انجام می دهد.داین ساخته ی هیدروژلی باید خواص مکانیکی خاصی داشته باشد و باید استحکام داشته باشد.

هیدروژل ها به دلیل محتوای آب زیاد و تطبیق پذیری بالا، کاربردهای زیست پزشکی خوبی دارند. به طور خاص، هیدروژل با استحکام و خواص مکانیکی غضروفی که جایگزین می‌شود مطابقت دارد و با این مزیت اضافه می‌شود که پتانسیل شکست غضروف جایگزین و مشکلات محل اهداکننده به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

«این به نفع بیمار است. آن‌ها می‌توانند روی میز عمل بروند، در عرض 30 دقیقه یک نمونه‌برداری کوچک از بینی خود بگیرند و از آنجا می‌توانیم شکل‌های مختلفی از غضروف را به‌طور اختصاصی برای آنها بسازیم.» ما حتی می‌توانیم سلول‌ها را بانک کنیم و بعداً از آنها برای ساختن همه چیز مورد نیاز برای جراحی استفاده کنیم. این همان چیزی است که این فناوری به شما اجازه انجام آن را می دهد.»

همانطور که تحقیقات روی این پروژه رو به جلو پیش می رود، تیم قصد دارد انعطاف پذیری غضروف مهندسی شده را آزمایش کند و همچنین نقش آن را در جراحی های سرطان بررسی کند.

Ref: https://www.advancedsciencenews.com/skin-cancer-hydrogel/

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZQts