آغاز فصل تازه‌ای در تنظیم‌گری سازمان غذا و دارو در حوزه درمان‌های نوین سلول، بافت و ژن‌درمانی

ورود سه داروی جدید از دسته داروهای سلول درمانی و پزشکی بازساختی پرکاربرد در فهرست دارویی کشور

دکتر نازیلا یوسفی، دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی ایران از اضافه شدن سه داروی جدید ازدسته داروهای سلول درمانی به فهرست رسمی دارویی کشور خبر داد.

 ایشان اظهار کرد داروهای جدید فهرست دارویی کشور داروهایی هستند که علاوه بر داشتن تاییدیه‌های معتبر بین المللی، دارای مزیت درمانی برای نظام سلامت ایران بوده و با قیمتی هزینه اثربخش به نظام دارویی کشور پیشنهاد می‌شوند. ایشان از این اقدام به عنوان آغاز فصلی نو از تنظیم‌گری سازمان غذا و دارو درخصوص درمانهای نوین سلول، بافت و ژن درمانی یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، با همراهی سازمان غذا و دارو و با حمایت این ستاد، سه فرآورده دستروسل، رویین شیت و رویین گرف که از دسته محصولات درمانی پیشرفته پزشکی (ATMPs) و به ترتیب متعلق به شرکت دانش بنیان زیست بازساختی تسکین و شرکت رویان آتی تک فارمد هستند، به تازگی به فهرست رسمی دارویی کشور افزوده شده‌اند. این فرآورده ها به ترتیب مشتمل بر سلول های مزانشیمی آلوژن مشتق از جفت و پرده های جنینی برای بیماری GvHD، ورقه اپیدرمی سلول های کراتینوسیت آلوژن جهت ترمیم سوختگی و جایگزین پوستی دولایه سلول های کراتینوسیت و فیبروبلاست آلوژن بر روی بستر کلاژنی به منظور درمان زخم‌های مزمن هستند.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZBAy