هم افزایی هدفمند علوم مهندسی و علوم پزشکی

نشستی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر ربیعی از دانشگاه صنعتی شریف و دکتر بیات از دانشگاه علوم پزشکی تهران در تاریخ 98/01/20 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، نشستی با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر ربیعی از دانشگاه صنعتی شریف و دکتر بیات از دانشگاه علوم پزشکی تهران در تاریخ 98/01/20 در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

در ابتدا دکتر حمیدیه دبیر ستاد هدف اصلی این حضور را هم افزایی این دو حوزه در راستای  انجام پروژه های هدفمند عنوان نمود.

در ادامه دکتر بیات متخصص جراحی دهان فک و صورت و رئیس مرکز پیشرفته و مرکز تحقیقات جراحی های فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به فعالیت های انجام شده طی سال های گذشته گفت: طراحی پروتز های اختصاصی  که در گذشته به صورت پراکنده برای بیماران انجام می شد هم اکنون با استفاده از نرم افزار های پیشرفته در مرکز تحقیقات جراحی های فک و صورت و توسط کارشناسان شرکت دانش بنیان مربوطه انجام می پذیرد و بعد از آماده سازی پروتز در اتاق عمل با استفاده از سیستم هدایتگر طراحی شده توسط یک شرکت دانش بنیان دیگر، کارگذاری می گردد . نکته مهم در مورد نوآوری ارزشمند این تکنولوژی، قابلیت ردیابی پروتز است.

وی در ادامه افزود: استفاده از تکنولوژی دیجیتال که شامل روش‌های تصویربرداری دیجیتال، سه بعدی سازی آنها و نیز روش‌های تصویربرداری سطحی مثل اسکن های داخل دهان و صورت است و همچنین ورود این اطلاعات در نرم افزار و انجام جراحی در فضای مجازی و نیز تهیه پروتز اختصاصی برای بیماران و نیز تهیه پلاک های اختصاصی برای بیماران و نهایتا هدایت حین جراحی، همگی موارد ارزشمندی  هستند که نتایج درخشانی را به همراه خواهند داشت و قادر به کاهش وسعت و زمان جراحی می گردند که خود منجر به کاهش عوارض جراحی و  ارتقا دقت جراحی به میزان بالایی می شود که بطور حتم در کاهش هزینه های تمام شده نقش بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: این روش در حوزه پزشکی بازساختی  از جمله در جراحی دفورمیتی های تکاملی، ناهنجاری‌های مادرزادی و ایمپلنت‌ها، جایگاه ارزشمندی دارد.  همچنین ترکیب این تکنولوژی ها با حوزه های دیگر پزشکی بازساختی مثل سلول های بنیادی، ژن تراپی، پروتئین های نو ترکیب، هوش مصنوعی و واقعیت‌های مجازی، معجزه قرن خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اهمیت ارتباط علوم مهندسی و علوم پزشکی افزود: مطمئنا در ایران استعداد و توان طراحی و به کارگیری چنین فناوری هایی موجود است و هدف چنین فعالیت هایی ارائه خدمات مناسب با قیمت متعادل به بیماران خواهد بود. از جمله مزیتهای مهم چنین شیوه هایی خلق ثروت دانش بنیان است، امری که امروزه بسیار مهم و ارزشمند تلقی می گردد و ضرورت کشور محسوب می گردد.  طراحی این روش در کشور و همچنین در منطقه کاملا توجیه اقتصادی دارد و در صورت موفقیت، مبنای مهمی در پیشرفت علوم پزشکی خواهد بود.

سپس دکتر ربيعي به تحقیقات و فعالیت های انجام شده در این خصوص اشاره نمودند. قابل ذکر اینکه دکتر ربیعی مراکزی همچون مرکز فنّاوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته، مركز رشد فناوري‌هاي پيشرفته، آزمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، مرکزنوآوری فناوری اطلاعات (Big Data & Cloud Services) و آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه (VASL) دانشگاه صنعتي شريف را تاسیس نمودند و درحال حاضر در دانشکده مهندسي كامپيوتر و مدير مرکز فنّاوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف مشغول به تدريس و تحقيق مي‌باشند.

وی همچنین تاکنون بیش از ده‌ها شرکت موفق دانش بنیان تاسیس نموده است. ایشان عضو ارشد انجمنIEEE، عضوکارگروه سازمان جهانیIFIP  و عضو متخصص شورای عالی فناوری اطلاعات کشور می باشند و در زمینه طراحی پرینتر سه بعدی نیز فعالیت های بسیار ارزشمندی نیز انجام داده اند.

در پایان دکتر ربیعی و دکتر بیات  در خصوص انجام پروژه ای مشترک در حوزه پرینتر زیستی جهت پرینت سه بعدی بافت های فک و صورت گفتگو نمودند.


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zoy1