همکاری ستاد سلول‌های بنیادی و سازمان غذا و دارو در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

دکتر حمیدیه در این دیدار که با هدف توسعه همکاری‌های فی مابین در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی برگزار گردید...

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، روز یکشنبه مورخ 9 تیر ماه 98 جلسه‌ مشترکی فی مابین سازمان غذا و دارو  و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با حضور دکترشانه‌ساز رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر امیرخانی دبیر شورایی راهبردی ستاد، دکتر مهر علیان مدیر کل دارو، دکتر حسینی رییس اداره مطالعات بالینی و مراقبت‌های دارویی، دکتر رستگار مشاور ریاست سازمان، دکتر واشقانی فراهانی رییس اداره فرآورده‌های بیولوژیک و جمعی از کارشناسان سازمان غذا و دارو  در آن سازمان برگزار گردید.

دکتر حمیدیه در این دیدار که با هدف توسعه همکاری‌های فی مابین در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی برگزار گردید، با اشاره به سند ملی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ستاد سلول‌های بنیادی بر اساس مفاد سند مذکور به عنوان سیاست گذار و هماهنگ کننده اصلی ذینفعان این حوزه معرفی شده و به همین منظور تلاش شده بر اساس برنامه راهبردی 10 ساله ذیربط نحوه تعامل و حمایت از توسعه علوم و فناوری‌های این حوزه با مراجع مربوطه تنظیم و ترسیم گردد. وی در ادامه افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از ذینفعان و حامیان کلیدی این حیطه در کشور محسوب شده و ضمن تقدیر از همکاری‌های فی مابین انتظار می رود با همفکری مشترک زمینه سرعت بخشی به توسعه فناوری و تولید محصولات ذیربط بیش از پیش افزایش یابد. دبیر ستاد همچنین بر تمرکز بر حیطه‌های جدید همچون سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و مهندسی‌بافت تاکید و خواستار تسریع در تشکیل کمیته راهبردی محصولات سلول‌های بنیادی با حضور ریاست سازمان جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های فنی و رفع مشکلات شرکت‌های این حوزه شد.

 

در ادامه دکتر امیرخانی به ارائه گزارشی در زمینه فناوری‌های نوین، تجاری‌سازی و بازار علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران و جهان پرداخت و افزود: هم اکنون بازار محصولات سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به شدت رو به رشد بوده به طوریکه بسیار از کمپان‌های دارویی همچون فایزر و نوارتیس و حتی غیر دارویی همچون فوجی فیلم اقدام به سرمایه گذاری‌ در این حوزه نموده اند. وی تاکید کرد با تشکیل کمیته راهبردی می توان به صورت متمرکز در جهت توسعه و رونق تولید محصولات با فناوری‌های پیشرفته سلولی و پزشکی بازساختی در کشور، تدوین آیین نامه‌های مربوطه و کاربرد آن در مراکز مختلف درمانی اقدامات موثرتری انجام داد.

سپس دکتر شانه‌ساز ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات و برنامه ریزی‌های ستاد و گزارش جامعی که از بازار بسیار بزرگ این حوزه ارائه شد، گفت سازمان غذا و دارو بر اساس اولویت‌های ملی از شکل گیری و توسعه محصولات با فناوری‌های پیشرفته حمایت نموده و بر تشکیل کمیته راهبردی مشترک تاکید نمود. وی افزود: تجربه بسیار خوبی در زمینه حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه نانو در سال‌های گذشته داشتیم که به نظر می رسد با توجه به اهمیت راهبردی محصولات فناوری پیشرفته حوزه سلول‌های بنیادی می توان به صورت متمرکز  برای توسعه محصولات حوزه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اقدام نمود ‌و برنامه‌ریزی منسجمی برای حمایت از شرکت‌های فعال در تولید دارو و تجهیزات این حوزه تدوین نمود. ریاست سازمان تاکید کرد با توجه به سرعت بسیار بالای کمپانی‌های اروپایی و شرق اسیا ضرورت دارد با تمرکز بر توان و ظرفیت‌های داخلی زمینه خودکفایی و رونق تولید ملی مبتنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی را فراهم اوریم.

سپس اعضای جلسه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص راهکارهای کوتاه نمودن فرایندهای ذیربط و بهبود آیین نامه‌های مربوط به بحث و گفتگو پرداختند.

 

 

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZT81