همکاری دو شرکت دانش‏ بنیان به منظور کارآزمایی بالینی ایمونوسل‎تراپی بیماران مبتلا به سرطان پستان

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر زیرک‏ساز مدیرعامل شرکت سل‏تک فارمد و دکتر دلیرژ محقق و مدیرعامل شرکت دانش ‏بنیان آروین پادتن در دفتر ستاد برگزار شد.

 

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جلسه ای با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر زیرک‏ساز مدیرعامل شرکت سل‏تک فارمد و دکتر دلیرژ محقق و مدیرعامل شرکت دانش‏بنیان آروین پادتن مورخ 2 تیرماه 98 در دفتر ستاد برگزار شد.

در این جلسه دکتر دلیرژ که محقق اصلی این پروژه بوده و بخش فنی و علمی آن‏را بر عهده دارند به شرح پروژه و ارائه ضرورت‏های آن پرداختند. در اين مطالعه كه به صورت كارآزمايي باليني خواهد شد، تعدادي از بيماران مبتلا به سرطان پستان كه به درمانهاي متداول از جمله شيمي درماني ,راديو ترا پي و هورمون درماني پاسخ نداده اند تحت واكسيناسيون با سلولهاي دندريتيك مجاور شده با عصاره سلولهاي توموري پستان و سلولهای القاء شده با سایتوکاین قرار گرفته پاسخهاي ايمني القاء شده و نتايج باليني قبل وبعد از واكسيناسيون و عوارض جانبی آن مورد بررسي قرار خواهد گرفت. و در مرحله بعدی پاسخ این بیماران با  گروه بیماران شاهدی که درمانهای متداول را دریافت می کنند مورد مقایسه قرار می گیرد.

همچنین دکتر زیرک ساز با بیان ظرفیت‏های زیرساختی موجود در شرکت سل تک فارمد آمادگی شرکت را برای مذاکره جهت همکاری در این پروژه اعلام کردند. در پایان ادامه دکتر حمیدیه با بیان دغدغه های ستاد برای توسعه درمان های جدید بیماری‏ سرطان، از شرکت دانش بنیان سل‏ تک فارمد به عنوان یکی از شرکت های پیشگام در ارائه محصولات سلولی یاد کرده و بر حمایت مادی و معنوی از این پروژه که زمینه ساز ارائه رویکرد جدیدی در حوزه پزشکی خواهد بود، تاکید کردند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZX61