همکاری بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو پاستور ایران جهت بومی سازی فناوری سلول های پرتوان القایی (ips ) در کشور

جلسه ای با حضور دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد، دکتر احمدی جراح قلب مرکز قلب تهران، دکتر ربانی مدیر مرکز تحقیقات فناوری های نوین قلب و دکتر شاهسوارانی از انستیتو پاستور ایران، در تاریخ 17 اردیبهشت 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.


به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه ای با حضور دکتر امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد، دکتر احمدی جراح قلب مرکز قلب تهران، دکتر ربانی مدیر مرکز تحقیقات فناوری های نوین قلب و دکتر شاهسوارانی از انستیتو پاستور ایران، در تاریخ 17 اردیبهشت 1398، در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.


در ابتدای این جلسه دکتر حمیدیه به اهمیت پیشرفت سلول های بنیادی پرتوان القایی جهت درمان بسیاری از بیماری ها در کشور اشاره نمود و گفت: در حال حاضر پایتخت علم سلول های بنیادی پرتوان القایی در کشور ژاپن می باشد و طبق برنامه ریزی هایی که صورت پذیرفته در حال تعامل برای بومی سازی این فناوری در کشور هستیم. وی ادامه داد با توجه به اینکه تعاملات مناسبی با ژاپن در این زمینه داریم، امیدواریم به زودی همپای کشورهای مطرح دنیا قادر به اجرای پروژه های درمانی بر اساس فناوری iPS باشیم.
در ادامه دکتر شاهسوارانی افزود: از زمان تولید سلول های بنیادی iPSC  در موسسه سایرا تحت رهبری دکترشینیا یاماناکا ژاپن در تحقیقات مختلف بررسی و حتی در مورد شبکیه چشم و قلب به سطح آزمایشات کلینیکی رسیده است. به عنوان مثال سلول های مذکور در موسسه ریکن ژاپن برای احیای بینایی به 6 بیمار تزریق و همچنین دردانشگاه اوساكا به سلولهای قلبي تميز و پيوند زده شده است.
سپس دکتر ربانی به ارائه توضیحاتی در خصوص خدمات مرکز تحقیقات فناوری های نوین قلب و عروق پرداخت و اشاره نمود: بخش تحقيقات تجربي مرکز قلب تهران در سال 1382 با هدف انجام پروژه هاي تحقيقاتي بر روي حيوانات بزرگ و کوچک راه اندازي و در سال 1384 تجهيز و به مرحله بهره برداري رسيد. اين بخش با کليه امکانات و تجهيزات پيشرفته و درحد استاندارد هاي جهاني امکان انجام کليه اعمال جراحي تحقيقاتي قلب و عروق بر روي حيوانات را دارا مي باشد .امکانات این بخش شامل: اتاق عمل، کت لب، آزمايشگاه ميکروسرجري، بخش نگهداري کوتاه و بلند مدت حيوانات آزمايشگاهي و... است که در زمينه سلولهاي بنيادي و كاربرد آن در قلب و عروق چندين مطالعه بر روي حيوانات كوچك و بزرگ صورت گرفته و نتايج خوبي حاصل گرديده است. سپس دکتر حمیدیه بر اهمیت چگونگی انتقال و بومی سازی فناوری سلول های بنیادی پرتوان القایی خارج از کشور به مراکز تحقیقاتی کشور تاکید نمود و در پایان جلسه، به بحث و بررسی در این خصوص پرداخته شد.

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZkT1