همکاری برای توسعه ی سیستم اتوماتیک ساخت سلولT CAR برای کلینیک ها

کلینیک های انکولوژی آلمان با همکاری Optima Pharma در حال ایجاد یک واحد تولید خودکار برای تولید غیرمتمرکز سلول های CAR T برای مراکز درمانی هستند.

 

کلینیک های انکولوژی آلمان با همکاری Optima Pharma در حال ایجاد یک واحد تولید خودکار برای تولید غیرمتمرکز سلول های CAR T برای مراکز درمانی هستند.

Optima Pharma با همکاری  Robert-Bosch-Krankenhaus (RBK) در اشتوتگارت، دانشگاه Universi tätsklinikum (UKHD) Heidelberg جهت ایجاد یک سیستم تولید خودکار برای درمان هایT cells  CAR همکاری می کند. این پروژه با هدف بهبود کیفیت و در عین حال کاهش هزینه ها و زمان مربوط به تولید سلول T CAR است و توسط وزارت امور اقتصادی، کار و مسکن آلمان بادن-وورتمبرگ به عنوان بخشی از طرح منطقه بهداشت و درمان انجمن بادن-وورتمبرگ انجام می شود.

هر ساله، بیش از 430،000 نفر در سراسر جهان به سرطان خون مبتلا می شوند و 500000 بیمار در سراسر جهان از لنفوم غیر هوچکین رنج می برند که اشکال درمان های بیماری مانند شیمی درمانی و سلول های بنیادی اهدایی در آنها ناموفق بوده اند. پروفسور دکتر مایکل اشمیت، رئیس مرکز  تولید  GMP سلولهای T اصلاح ژنتیکی شده در UKHD است، توضیح داد: "حدود یک چهارم بیمارانی که قبلاً تحت درمان قرار گرفته اند می توانند از درمان با سلولهای CAR T بهره مند شوند."

از سال 2017، پنج محصول سلول CART در سراسر جهان مورد تأیید قرار گرفته اند که می توان از بین آنها Novartis ’Kymriah. Gilead’s Yescarta و Tecartus ؛ و اخیراً ، Bristol Myers Squibb's Breyanzi و bluebird bio’s Abecma را نام برد و در حال حاضر تقریباً 1200 درمان سلول و ژن دیگر در حال انجام است.

صدها هزار بیمار می توانند هر ساله از روشهای درمانی سلولهای CAR T بهره مند شوند در حالیکه این بیماران تصور می کنند که بسیاری از بیمارستانهای دانشگاهی تخصص لازم برای ساخت این سلولها را دارند. فرایندهای ساخت این سلولها از تحقیقات آغاز می شود و بنابراین بسیار دستی و فردی هستند. در نتیجه ، تولید آنها در اتاق های تمیز کلاس A / B هزینه های زیادی را به همراه داشته و زمان بر است. به گفته Optima، استاندارد سازی و اتوماسیون فرایندهای تولید در این کلینیک ها منجر به پیشرفت های چشمگیری در مراقبت از بیمار می شود.

UKHD و RBK با Optima جهت ایجاد واحد تولید غیرمتمرکز و خودکار سلولها برای استفاده ی بیماران در مراکز درمانی در پروژه ProCell همکاری می کنند. پروفسور دکتر والتر ای اولیتسکی، پزشک ارشد گروه سرطان، خون و پزشکی تسکینی در RBK -جایی که سیستم از آن استفاده خواهد شد- اظهار داشت: "اتوماسیون تولید سلول درمانی CAR-T مدت زمان زیادی به تعویق افتاده است و این فرایند نه تنها به دلایل هزینه و کیفیت، بلکه در آینده، روند نوآوری را نیز تسهیل می کند. "

دکتر آندره تراوب، رئیس پروژه در Optima Pharma، در مورد یکی دیگر از مزایای بالقوه این سیستم اظهار داشت: "با کمک ProCell  برای سیستم بیمار، احتمالاً می توان میزان کار -تعداد ساعات کار- پرسنل را کاهش داد بطوری که امروز کارکنان واجد شرایط حداقل 50 درصد زمانشان را در تولید سلولهای T CAR هزینه می کنند. "

قرار است نمونه اولیه سیستم ProCell برای بیمار در تابستان 2022 در RBK نصب شود. پیش از این Optima به عنوان بخشی از پروژه با بیمارستان Charité در برلین، اولین قدم ها را در جهت توسعه یک واحد تولیدی مناسب برداشته بود. پس از انجام آزمایشات و آزمایشات بالینی، برنامه ریزی برای مراکز درمانی دیگر و توسعه دهندگان و تولیدکنندگان دارویی (CDMOs / CMO) برنامه ریزی شده است. کلینیک هایی که در ساخت غیرمتمرکز نقش دارند نیز می توانند در آینده به بهینه سازی و توسعه درمان های سلول جدید کمک کنند.

https://www.europeanpharmaceuticalreview.com/news/156872/collaboration-to-develop-an-automated-car-t-cell-manufacturing-system-for-clinics/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z6Cr