نوآوری، رده های سلول های بنیادی را برای تحقیقات در سراسر دنیا در دسترس قرار داده است

تعدادی از رده‌های سلول‌های بنیادی به منظور درک بهتر اینکه چگونه برخی از عوامل ژنتیکی ممکن است به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و دیگر بیماری های نورودژنراتیو کمک کنند ، ایجاد شده و اکنون در دسترس دانشمندان در سراسر جهان است.

 

 

تعدادی از رده‌های سلول‌های بنیادی به منظور درک بهتر اینکه چگونه برخی از عوامل ژنتیکی ممکن است به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک و دیگر بیماری های نورودژنراتیو کمک کنند ، ایجاد شده و اکنون در دسترس دانشمندان در سراسر جهان است. این رده‌های سلولی توسط محققان موسسه ملی سلامت مرکز آلزایمر (NIH CARD) برای حمل جهش‌های مرتبط با بیماری های عصبی خاص مهندسی شدند.

رده‌های سلول‌های بنیادی موجود در حال حاضر حاوی جهش‌های مرتبط با اسکلروز جانبی آمیوتروفیک،  بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون هستند و می‌توان آنها را از طریق یک پورتال وب که توسط آزمایشگاه جکسون اداره می‌شود، سفارش داد.

سلول‌های بنیادی پرتوان القایی یک بیمار، حامل همان جهش‌های بیماری‌زایی هستند که خود بیمار دارد. با استفاده از مواد شیمیایی خاص،  می‌توان سلول‌های بنیادی را به سلول‌های عصبی یا دیگر انواع سلول‌ها تبدیل کرد تا در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گیرند. اما این نوع تحقیقات می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا سایر عوامل ژنتیکی ممکن است بین بیماران متفاوت باشد و این میتواند اثر واقعی یک جهش خاص را پنهان کند. هدف این برنامه غلبه بر این مشکل با تولید ردههای سلول بنیادی استاندارد از سلول‌های انسان سالم بدون هیچ گونه جهشی مرتبط با تخریب عصبی بود. سپس آن رده سلولی به چندین رده تقسیم شد که هر کدام از نظر ژنتیکی برای حمل یک جهش مرتبط با بیماری تقسیم شدند. برای هر جهش، همچنین یک رده سلولی وجود دارد که جهش را تنها در یک کروموزوم و رده دیگری حامل جهش در دو کروموزوم وجود دارد. به این ترتیب، رده‌های سلولی از هر نظر به جز جهش  یکسان خواهند بود و این موجب می‌شود تا اثرات واقعی این گونه جهش‌ها در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار گیرد.

https://alsnewstoday.com/news/stem-cell-lines-available-research-als-other-diseases/

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZNfu