معرفی شبکه ملی حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات تجربی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، با توجه به اینکه عمده تحقیقات انجام شده در حوزه علوم پایه در فاز برون تنی یا in-vitro انجام شده است که کاربرد بالینی نتایج استخراج شده از تحقیقات پایه را با مشکلاتی مواجه می نماید. از این رومی بایست تحقیقات کاربردی بر پایه مدل های حیوانی (in-vivo) بیش از پیش تقویت شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، با توجه به اینکه عمده تحقیقات انجام شده در حوزه علوم پایه در فاز برون تنی یا in-vitro انجام شده است که کاربرد بالینی نتایج استخراج شده از تحقیقات پایه را با مشکلاتی مواجه می نماید. از این رومی بایست تحقیقات کاربردی بر پایه مدل های حیوانی (in-vivo) بیش از پیش تقویت شود.

به همین منظور شبکه ملی حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات تجربی به منظوراتصال کلیه فعالان مرتبط با علوم و فناوری های حیوانات آزمایشگاهی، بررسی نیاز های کشور، ایجاد زیرساخت‌های جدید در قالب فارم‌های حیوانی و رفع موانع موجود در راستای تحقیقات کاربردی بر پایه مدل های حیوانی (in-vivo)  راه اندازی شد تا دانشجویان وپژوهشگران سریعتر و بهتر بتوانند خدمات مورد نیاز خودشان را شناسایی و دریافت نمایند.

پژوهشگران، مراکز نگهداری و پرورش حیوانات آزمایشگاهی زیرمجموعه سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های مختلف،مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی و آزمایشگاهی وابسته به انواع مؤسسات تحقیقاتی و آموزش عالی اعم از دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز تحقیقاتی و مواردی از این دست، می‌توانند در این شبکه عضو شده، فعالیت نمایند.

اهداف:

·         رصد توانمندی‌ها و نیازهای کشور در حوزه علوم حیوانات آزمایشگاهی

·         اتصال مراکز دانشگاهی، انجمن ها، سمن ها، پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه علوم حیوانات آزمایشگاهی و معرفی آنها به جامعه علمی کشور

·   بسترسازی برای ارایه تسهیلات برای راه اندازی برنامه‌های پایش ژنتیکی و پایش سلامت حیوانات آزمایشگاهی

·         اعتباربخشی به مراکز فعال در حوزه علوم حیوانات آزمایشگاهی

·         حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی کار با حیوانات آزمایشگاهی در مراکز مورد تایید و اعطای گواهی به شرکت کنندگان

·         یکپترچه سازی و نظارت بر حسن انجام راهنمای اخلاقی کار با حیوانات آزمایشگاهی

·         حمایت از تدوین دستورالعمل‌های GLP در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و ابلاغ آن از طریق سازمان غذا و دارو

·         اقدام برای اعتباربخشی بین المللی به آزمون‌های حیوانی انجام گرفته در ایران از طریق عضویت در OECD

·         زمینه سازی برای همکاری های بین المللی بین شخصیت‌های حقوقی فعال در زمینه علوم حیوانات آزمایشگاهی در داخل کشور با نهادهای بین المللی نظیر ICLAS، IACLM، OIE و FELASA

 

لذا از همه مجموعه‌های حوزه حیوانات آزمایشگاهی اعم از پژوهشگر، مراکز نگهداری یا پرورش، سازمان ها و انجمن‌های مردم نهاد و آزمایشگاه ها توانمند در سراسر کشور برای عضویت و فعالیت در این شبکه به آدرس amn.isti.ir دعوت به عمل می آید.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zin1