مطالعه بر روی سلول های عصبی به کمک سلول های اپیتلیال بویایی

محققان USC که به دنبال راهی برای مطالعه فعالیت ژنتیکی مرتبط با اختلالات روانی هستند، منبع فراوانی از سلول های انسانی کشف کرده اند: بینی.

محققان USC که  به دنبال راهی برای مطالعه فعالیت ژنتیکی مرتبط با اختلالات روانی هستند، منبع فراوانی از سلول های انسانی کشف کرده اند: بینی.

محققان دانشگاه علمی پژوهشی ایالات متحده می گویند که سلول های اپیتلیال بویایی، که به راحتی از پوشش حفره بینی جمع آوری می شوند، می توانند در مطالعات اپیژنوم عصبی سلول های مغزی مورد استفاده قرار بگیرند. Epigenome یک سیستم اصلاح در DNA و پروتئین هایی است که کنترل می کند که کدام ژن فعال بوده و کدام غیرفعال می باشد: تغییرات در epigenome گاهی به بیماری منجر می شود.

این پروژه در حال حاضر بر سه بیماری عمده روانپزشکی متمرکز است: اختلال طیف اوتیسم، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی، بررسی مناطق مغزی و انواع سلول هایی که تحقیقات قبلی پیش بینی کرده اند که به این اختلالات کمک می کند.

یافته های USC می تواند ابزار مهمی در این دستیابی باشد. سلول های اپیتلیال بویایی، مشابه آن هایی است که در کانال عصبی جنینی یافت شده و ساختاری است که به مغز و نخاع تمایز می یابد. از یک بیوپسی کوچک از بالای حفره بینی، محققان می توانند مقادیر زیادی از سلول را رشد دهند.

Reference : S.K. Rhie el al., "Using 3D epigenomic maps of primary olfactory neuronal cells from living individuals to understand gene regulation," Science Advances (2018). advances.sciencemag.org/content/4/12/eaav8550 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZWVi