مطالعات جدید بروی درمان موثر HIV با کمک کارتی سل تراپی

سلول درمانی با کمک سلول های CAR-T بخش مهمی از درمان بسیاری از سرطان های مرتبط با خون مانند لوسمی و مولتیپل میلوما می باشد.

سلول درمانی با کمک سلول های CAR-T  بخش مهمی از درمان بسیاری از سرطان های مرتبط با خون مانند لوسمی و مولتیپل میلوما می باشد.

پس از جمع‌آوری سلول‌های T از یک بیمار، این سلول ها توسط محققین، تحت مهندسی ژنتیکی قرار میگیرند تا گیرنده‌های آنتی ژن کایمریکی (CARs) تولید کنند که می‌توانند پروتئین‌ها یا آنتی‌ژن‌های خاصی را روی سلول‌های سرطانی وارد کنند. پس از تکثیر و تولید میلیون ها سلول CAR-T در آزمایشگاه و تزریق مجدد آن ها به بیمار، سلولهای CAR-T سلول‌های سرطانی را توسط آنتی‌ژن هدف روی سطح خود مورد توجه و شناسایی قرار می دهند.

آزمایش‌های اولیه برای استفاده از فناوری مشابه برای کنترل یا ریشه‌کن کردن HIV ناامیدکننده بوده است. با این حال، پیشرفت‌های محققین در حوزه CAR-T باعث تجدید علاقه به این استراتژی به عنوان بخشی از درمان HIV شده است. بنیاد amfAR اخیراً چندین مطالعه را درخصوص مهندسی سلول‌های CAR-T برای مقاوم‌سازی آن‌ها در برابر عفونت HIV  و اصلاح اهداف ویروسی که با آن‌ها تعامل دارند، تامین کرده است.

اما یکی دیگر از موانع کلیدی برای درمان موثر HIV با کمک کارتی سل تراپی، ماندگاری این سلول های مهندسی شده در بیماران است. برخلاف وضعیت سرطان‌های خون، که در آن زیاد بودن حجم تومور می‌تواند سلول‌های CAR T را فعال کرده و از ماندگاری آن اطمینان حاصل کند، افراد مبتلا به (PLWH) HIV سطح پایینی از این عفونت را در سلول های آلوده‌شان دارند.

دکتر مارتین تولستروپ و همکارانش از دانشگاه آرهوس دانمارک، در مقاله خود، روش‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها را برای افزایش گسترش و ماندگاری سلول‌های CAR-T ضد HIV و همچنین استراتژی‌های جدید مورد بررسی قرار دادند. این فرآیندها شامل اصلاح ژنتیکی CAR و استفاده از مواد اولیه مختلف مانند لنفوسیت های بکر و T خاطره، به جای جمعیت‌ انبوه انتخاب نشده سلول‌های  Tبرای درمان مرسوم سرطان با CAR است. کاهش اندازه مخزن نهفته HIV توسط "تخلیه لنفاوی" با استفاده از داروهای استاندارد ضد سرطان، القای سلولهای آلوده به تولید ویروس از طریق استفاده از عوامل معکوس کننده نهفتگی و پروتکل‌های واکسیناسیون HIVسایر مسیر‌های امیدوارکننده برای درمان‌های CAR می باشند.

لینک خبر:

https://www.amfar.org/news/combining-car-t-cell-strategies-to-achieve-an-hiv-cure/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zubw