مزیت‌های کلیدی سیستم Cas-CLOVER در ویرایش ژن‌ مدل‌های حیوانی

در این پژوهش، در مورد مزایایی که ممکن است سیستم Cas-CLOVER نسبت به پلتفرم CRISPR/Cas9 برای ویرایش ژن‌ها در مدل‌های حیوانی داشته باشد، صحبت می‌شود.

در این پژوهش، در مورد مزایایی که ممکن است سیستم  Cas-CLOVER نسبت به پلتفرم  CRISPR/Cas9  برای ویرایش ژن‌ها در مدل‌های حیوانی داشته باشد، صحبت می‌شود.
در هر دو فناوری یک شکست DNA ایجاد شده و یکی از مسیرهای ترمیم DNA (پیوند انتهایی غیرهمولوگ (NHEJ)  یا نوترکیبی همولوگ (HR)) طی می‌شود. اما دو تفاوت قابل توجه بین این دو پلتفرم (CRISPR/Cas9  و  Cas-CLOVER) وجود دارد:

1) سیستم Cas-CLOVER تمایل به ایجاد حذف‌های بسیار بزرگ‌تری دارد.

2) این سیستم به صورت دایمری عمل می‌کند و در نتیجه اختصاصیت بالاتری برای منطقه هدف دارد. بنابراین فاقد جهش زایی خارج از هدف است که معمولاً در CRISPR/Cas9 رخ می‌دهد و بزرگترین اشکال آن محسوب می‌شود.
از طرفی  Cas-CLOVER  می‌تواند مستقیماً در جنین‌ها استفاده شود که این امر منجر به صرفه جویی در زمان و هزینه نیز خواهد شد.
سیستم Cas-CLOVER علاوه بر فعالیت نوکلئاز Clo51، از یک gRNA دوتایی استفاده می‌کند که نیاز به جفت شدن زیر واحدهای مرتبط با هر RNA راهنما دارد؛ این امر موجب جداسازی دقیق‌تر DNA می‌شود.

Ref:https://www.herabiolabs.com/cas-clover-demonstrates-key-advantages-in-fully-validated-animal-model-gene-editing-applications

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZQxs