مزرعه ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی آماده خدمات رسانی به سراسر کشور می باشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی دکتر پرداختی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آمادگی مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی جهت ارائه خدمت برای پژوهشگران و محققین سراسر کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دکتر پرداختی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آمادگی مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی جهت ارائه خدمت برای پژوهشگران و محققین سراسر کشور در آینده ای نزدیک خبر داد.

دکتر پرداختی در مصاحبه با روابط عمومی ستاد سلول های بنیادی به پیشینه همکاری های خوب معاونت علمی ریاست جمهوری  با دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شهید باهنر کرمان اشاره کرد وگفت: با توجه به تعاملات صورت گرفته از سال 1394 مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی با هدف مدیریت پرورش، نگهداری و تولید گونه‌های مختلف آزمایشگاهی، ارتباط تنگاتنگ با محیط زیست و حفظ حیواناتی که در معرض انقراض قرار دارند شروع به کار کرده و فاز اول این پروژه به طور رسمی در خرداد ماه سال 1396 با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با توجه اینکه هم اکنون مرکز ملی امکان ارائه انواع موش ها، رت ها، خوکچه هندی، همستر و خرگوش در استان و استان های همجوار را دارد ابراز امیدواری کرد، در فازهای بعدی با افزایش ظرفیت امکان ارائه این حیوانات را به تمام کشور فراهم کنیم.

دکتر پرداختی عنوان نمود که اتاق تمیز مخصوص حیوانات در اسفند ماه سال97 افتتاح خواهد شد و با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم مرکز پرورش و تولید حیوانات آزمایشگاهی خاص برای مطالعات حوزه مختلف است ابراز امیدواری کرد به زودی بتوانیم با پرورش و تولید موش های SCID  را در اختیار محققین و پژوهشگران سراسر کشور قرار دهیم.

وی در ادامه به تکثیر حیوانات آبزی برای مطالعات سرطان و همچنین مطالعاتی که روی میمون ها در مرکز علوم اعصاب شناختی کرمان انجام گرفته اشاره کرد و افزود کار روی جانوران سمی که شامل مارهای خشکی‌زی ، آبزی وعقرب است  مطالعاتی انجام گرفته که کلیه بسته های خدماتی  مرکز ملی پرورش حیوانات ازمایشگاهی را تکمیل می کنند. وی به پرورش زالو و تولید کرم خوراکی و پوشال ویژه برای نگهداری حیوانات آزمایشگاهی  که با بخار آب ضد عفونی می‌شود اشاره کرد و گفت این محصولات استاندارد شده ،قابلیت ارائه و استفاده در سراسر کشور را نیز دارند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان به اهمیت مرکز ملی حیوانات آزمایشگاهی در کشور پرداخت و گفت: با توجه به اینکه تعداد مراکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی خاص در کشور محدود هست مرکز ملی با دارا بودن فضای های مختلف جهت تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی خاص می تواند با بسترسازی های مناسب آموزشی و پژوهشی میزبان تمامی دانشجویان و محققین سراسر کشور باشد.

 


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/ZY9i