محققین سیستم کارآمدتری را جهت بازآرایی سلول‌های بنیادی ایجاد می‌کنند

سلول‌های بنیادی پلوریپوتنت القا شده، ابزار بسیاری از پروژه‌های پزشکی بازساختی، به‌عنوان سلول‌های تمایزیافته‌ای شروع بکار می‌کنند که به‌وسیله قرار گرفتن در معرض یک مجموعه پیچیده از کوکتل‌های ژنتیکی به سلول‌های بنیادی پلوریپوتنت بازآرایی می‌شوند.

  

سلول‌های بنیادی پلوریپوتنت القا شده، ابزار بسیاری از پروژه‌های پزشکی بازساختی، به‌عنوان سلول‌های تمایزیافته‌ای شروع بکار می‌کنند که به‌وسیله قرار گرفتن در معرض یک مجموعه پیچیده از کوکتل‌های ژنتیکی به سلول‌های بنیادی پلوریپوتنت بازآرایی می‌شوند. محققان گزارش می‌کنند که با استفاده از وکتور ویروس سرخک، روند فرآیند چند وکتوری را با چهار فاکتور بازآرایی به یک فرایند تک وکتوری، یک "تک چرخه"، کاهش داده‌اند. آنها می‌گویند این روند ایمن، پایدار، سریع‌تر و قابل استفاده برای تفسیر بالینی است. این یافته ها در مجله Gene Therapy منتشر شده است.

Patricia Devaux، محقق ارشد این مقاله می‌گوید: "اگر ما بخواهیم با استفاده از سلول‌های بنیادی بازآرایی شده به درمان بیماران در کلینیک بپردازیم، ما باید مطمئن شویم که آنها ایمن و تاثیرگذار هستند؛ این، به این معنی نیست که در معرض خطر جهش و تومورهای پنهان قرار نگیرند. وکتور ویروس سرخک مدتی‌است که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین بسیار ایمن است. اکنون ما یک فرآیند چند وکتوری را در یک وکتور ترکیب کرده‌ایم که این امر نیز کارآمد است."

پیش از این، این چهار فاکتور بازآرایی (پروتئین‌های OCT4، SOX2، KLF4 و cMYC) باید به صورت جداگانه به سلول‌ها معرفی می‌شدند تا آنها را وادار به تغییر به‌حالت مناسب جهت نتیجه مطلوب کنند. فرآیند جدیدی این گروه معرفی می‌کند، ترکیبی از این عوامل درون وکتور ویروس سرخک است، بنابراین این روند در یک مرحله اتفاق افتاده و تمام سلول‌های هدفمند توانایی بازآرایی را دارند. لازم به ذکر است که این ویروس ضعیف شده‌است؛ به این معنی که همه جنبه‌های خطرناک ویروس برداشته شده و همانطور که بصورت واکسن وجود دارند، به عنوان یک وکتور یا حامل عمل می‌کند. امروزه، غالبا از ویروس واکسن سرخک استفاده می‌شود، چراکه ایمن، سریع و هدفمند است.

 

Reference:https://www.nature.com/articles/s41434-019-0058-7


کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zvq1