محققان روش هایی را برای درمان سرطان پروستات پیشرفته معرفی می کنند

در مطالعه ای که در Cell Reports Medicine منتشر شد، گروهی از دانشمندان چینی نقش انکومتابولیت پروژسترون را در سرطان پیشرفته پروستات و استراتژی هایی برای از بین بردن اثر انکوژنیک آن به عنوان جنبه ای از درمان سرطان پروستات نشان دادند.

آندروژن ایجاد سرطان پروستات را تحریک می کنند.  اگرچه درمان محرومیت از آندروژن و ابیراترون تولید آندروژن را از بین می برد، با این وجود پیشرفت بیماری هنوز اجتناب ناپذیر است.

در این مطالعه، یک تیم تحقیقاتی به رهبری لی ژنفی از مرکز CAS برای تعالی علوم سلولی مولکولی آکادمی علوم چین، تغییر در متابولومیک بیماران مقاوم به آبیراترون را بررسی کردند و دریافتند که یک متابولیت - پروژسترون - به طور قابل توجهی افزایش یافته است.  درمان گذرا با دوزهای بالای پروژسترون مسیرهای متعددی را برای افزایش تکثیر سلول های سرطانی فعال می کند.  درمان طولانی مدت با پروژسترون در دوز پایین بیان GATA2 را افزایش می دهد و در نتیجه به تغییر غیرقابل برگشتی در ترنسکریپتوم منجر می شود که باعث پیشرفت بیماری می گردد.

آنها همچنین مسیر متابولیک پروژسترون را بررسی کردند.  آنها آنزیم 3bHSD1 را به عنوان یک هدف درمانی بالقوه برای از بین بردن تولید پروژسترون شناسایی کردند.  به طور خاص، آنها کشف کردند که biochanin-A، یک ایزوفلاون غنی در سویا و سایر مواد غذایی، یک مهار کننده 3bHSD1 است و رشد سرطان پروستات را سرکوب می کند.

بر اساس اثرات انکوژنیک پروژسترون، سطح پروژسترون پلاسما با طول مدت درمان با آبیراترون ارتباط منفی داشت.  بنابراین، پروژسترون ممکن است یک نشانگر زیستی پیش بینی کننده بالقوه برای پاسخ آبیراترون باشد و تحقیقات بالینی مرتبط در حال انجام است.

به طور خلاصه، نتایج این مطالعه نشان میدهد که biochanin-A 3bHSD1 را مهار میکند، بنابراین اثرات انکوژنیک پروژسترون را از بین میبرد و پیشرفت سرطان پروستات را سرکوب میکند.

تیم Wu Denglong از بیمارستان Tongji وابسته به دانشگاه Tongji و تیم Tang Huiru از دانشگاه فودان نیز در این مطالعه شرکت کردند.

//isti.ir/ZnSt