محققان تنظیم‌کننده کلیدی رشد سلول‌های بنیادی خون را شناسایی کردند

بر اساس تحقیقات جدید، پروتئینی که مسئول نحوه پیچیده شدن DNA در داخل کروموزوم ها است، نقش مهمی در عملکرد درست سلول‌های بنیادی خون‌ساز (HSCs) دارد که تمام سلول‌های خونی بدن را تولید می‌کنند. این پروتئین هیستون H3.3 نام دارد

 

بر اساس تحقیقات جدید، پروتئینی که مسئول نحوه پیچیده شدن DNA در داخل کروموزوم ها است، نقش مهمی در عملکرد درست سلول‌های بنیادی خون‌ساز (HSCs) دارد که تمام سلول‌های خونی بدن را تولید می‌کنند. این پروتئین هیستون H3.3 نام دارد .

 هیستون‌ها DNA را قادر می‌سازند تا فشرده شود و همچنین به عنوان بستری برای تغییرات اپی‌ژنتیک عمل می‌کنند. معمولاً بیشتر سلول‌های بنیادی خون‌ساز در حالت غیرمتعهد باقی مانده‌اند که در این حالت قادر هستند به مدت طولانی زنده بمانند. در حالی که برخی از سلول‌های بنیادی خونساز، بالغ یا متمایز‌ می‌شوند تا تمام انواع مختلف سلول‌های خونی را تولید کنند. این مطالعه نشان داد که H3.3 برای هر دو فرآیند بسیار مهم است. حذف  این پروتئین از سلول‌های بنیادی خون‌ساز، منجر به کاهش بقای این سلول‌ها و سایر ناهنجاری‌ها شد.

آن چه این مطالعه را پیچیده‌تر کرد، این بود که دو ژن مختلف H3.3A و H3.3B پروتئین H3.3 را کد می‌کنند. بنابراین محققان مجبور شدند با مهندسی ژنتیک هر دو ژن را در موش‌ها حذف کنند. با استفاده از این رویکرد، نشان داده شد که فقدان H3.3 در بزرگسالی عمدتاً باعث کاهش سلول‌های بنیادی خون‌ساز خود تجدید شونده می‌شود که تولید سلول‌های خونی آینده به آن بستگی دارند. در همان زمان، سلول‌های بنیادی خون‌ساز تغییر یافته، به انواع سلول‌های خونی بالغ با یک انحراف غیر طبیعی نسبت به انواع خاصی از گلبول‌های سفید، از جمله گرانولوسیت‌ها و ماکروفاژها، تمایز یافتند.

به نظر می‌رسد H3.3 به عنوان یک تنظیم‌کننده اصلی تمایز در سلول‌های بنیادی خونساز عمل می‌کند. نتیجه این مطالعه این است که رشد طبیعی سلول‌های خونی، مستلزم تنظیم اپی‌ژنتیکی مناسب ارائه ‌شده توسط H3.3 است.

 

https://news.weill.cornell.edu/news/2022/01/researchers-identify-key-regulator-of-blood-stem-cell-development

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZCwt