محققان اسپرم با کیفیت بالا را با استفاده از امواج صوتی جدا می کنند

محققان دانشگاه موناش از ترکیب امواج صوتی و دینامیکی سیال، یک رویکرد جدید به منظور جداسازی اسپرم های با کیفیت بالا در تولید مثل ایجاد کرده اند و روزنه های امید جدیدی را برای تشکیل خانواده در زوج های نابارور فراهم نموده اند.

محققان دانشگاه موناش از ترکیب  امواج صوتی و دینامیکی سیال، یک رویکرد جدید به منظور جداسازی اسپرم های با کیفیت بالا در تولید مثل ایجاد کرده اند و روزنه های امید جدیدی را برای تشکیل خانواده در زوج های نابارور فراهم نموده اند.

این فرآیند سریع و خودکار که توسط تیمی از گروه مهندسی مکانیک و هوافضا دانشگاه موناش ایجاد شده است ، می تواند اسپرم را با مورفولوژی طبیعی سر و  DNA خالص از نمونه های خام منی جدا کند.

این دستگاه می تواند تقریباً 140 اسپرم در ثانیه پردازش کرده و بیش از 60،000 اسپرم با کیفیت بالا در کمتر از 50 دقیقه انتخاب کند.

این مطالعه در مجله پیشرو میکروسیالات Lab on a Chip منتشر شده است.  نظارت بر این کار توسط دکتر رضا نصرتی و پروفسور آدریان نیلد - متخصصان ریز سیالات از گروه مهندسی مکانیک و هوا فضا انجام شده است.

نتایج این مطالعه  نشان می دهد که جمعیت اسپرم انتخاب شده نسبت به نمونه خام اولیه (52 درصد) و زیرمجموعه دور ریخته شده اسپرم (36 درصد)، درصد قابل توجهی بالاتر از اسپرم های متحرک به تدریج (83 درصد) را نشان می دهند"

دکتر نصرتی می گوید میزان موفقیت به پارامترهای مختلفی بستگی دارد ، اما در نهایت به کیفیت اسپرم و تخمک بستگی دارد.

 

دکتر نصرتی گفت: "روند ما با هدف انتخاب اسپرم بهتر در یک بازه زمانی سریعتر انجام می شود، بنابراین امیدوارم این امر به بهبود نتایج در تولید مثل کمک کند. هنگامی که به طور کامل آزمایش و اجرا شود ، این روش می تواند پنجره ها و فرصت های جدیدی را برای زوج های نابارور برای داشتن یک کودک باز کند.

ما امیدواریم که با آزمایش بیشتر ، فرآیند انتخاب اسپرم  ما بتواند فرصت های جدیدی فراهم کند و برای صنعت کمک به تولید مثل مفید باشد و به از بین بردن ترس ، اضطراب و کلیشه های منفی مرتبط با ناباروری کمک کند.

 

https://www.news-medical.net/news/20201207/Monash-researchers-isolate-high-quality-sperm-using-acoustic-waves.aspx

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zikq