لایه‌های سلول های بنیادی اپیتلیال لیمبال اهداکنندگان جوان، پتانسیل بازسازی بهتری دارند

برای بررسی ویژگی بنیادین لایه های سلول‌های بنیادی اپیتلیال لیمبال در ارتباط با سن اهدا کننده، ریزنمونه‌های لیمبال انسانی از جسد اهداکنندگان بر روی داربست‌های غشای آمنیوتیک انسانی با محیط عاری از زنو قرار گرفتند.

 

برای بررسی ویژگی بنیادین لایه های سلول‌های بنیادی اپیتلیال لیمبال در ارتباط با سن اهدا کننده، ریزنمونه‌های لیمبال انسانی از جسد اهداکنندگان بر روی داربست‌های غشای آمنیوتیک انسانی با محیط عاری از زنو قرار گرفتند. کمبود سلول‌های بنیادی لیمبال (LSCD) با علل متعدد منجر به اختلال در ترمیم زخم قرنیه، قرنیه مات، ملتحمه شدن و یا از دست دادن جزئی یا کلی بینایی مشخص می‌شود. درمان‌های کنونی شامل پر کردن LSCهای تخلیه شده از یک منبع اهداکننده با چشم‌های سالم برای بیمار LSCD انجام می گیرد.

در این پروژه بیان نشانگر تکثیر Ki67، نشانگرهای سلولهای بنیادی/پروژنیتور p63α و ABCG2، نشانگر اختصاصی قرنیه PANCK و نشانگر تمایز CK12 مورد ارزیابی قرار گرفت. و در نهایت سلول‌های رشد یافته از اهداکنندگان مسن (سن  > 65) بیان کمتری از نشانگرهای سلول بنیادی/پروژنیتور p63α و ABCG2 را نشان دادند. لایه سلول‌های بنیادی خارج سلولی لیمبال از اهداکنندگان جوان‌تر از 45 سال، بنیادینگی و پتانسیل تکثیر بیشتری را نشان دادند. ظرفیت رشد ریزنمونه های لیمبال روی داربست‌های غشای آمنیوتیک انسان (HAMS) بالاتر از میانگین رشد به دست آمده در مطالعات قبلی بود.

سطوح نشانگرهای سلول های بنیادی و فعالیت تلومراز بر اساس سن اهداکننده تفاوتی نداشت. گروه سنی مسن‌تر کاهش قابل‌توجهی از این تفاوت‌های سلولی را در روز دوم نسبت به روز صفر نشان دادند. اهداکنندگان جوان‌تر، به‌ویژه آن‌هایی که در سنین کمتر از 65 سال سن دارند، منبع بهتری برای تولید سلول‌های بنیادی اپیتلیال لیمبال با پتانسیل بازسازی بالا و حفظ ویژگی بنیادین هستند.

Yang, S., Lee, H.J., Shin, S. et al. Limbal epithelial stem cell sheets from young donors have better regenerative potential. Sci Rep 12, 14191 (2022).

 https://doi.org/10.1038/s41598-022-17821-9

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Ztau