برای نخستین بار در جهان صورت گرفت؛

قلب مصنوعی از جنس تیتانیوم در بدن کاشته شد

دانشمندان برای نخستین بار قلبی را از جنس تیتانیوم برای کاشت در بدن طراحی کردند.

به گزارش مرکز روابط عمومی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول بنیادی، یک مرد 58 ساله در ایالات متحده اولین فرد در جهان است که یک دستگاه پمپ خون موقت تیتانیومی جایگزین قلب وی با مشکل نارساییشده است. این اندام فلزی توسط شرکت تجهیزات پزشکی BiVACORطراحی شده است تا بتواند در حداکثر بازه زمانی ممکن، به جای قلب انسان (از جنس گوشت و خون) فعالیت کند.

قلب کاملا مصنوعی BiVACOR (TAH) برای اینکه مانند یک قلب واقعی بتپد، طراحی نشده است. اما حتی بدون حفرات انعطاف‌پذیر یا دیافراگم‌های پمپاژ، BiVACOR ادعا می‌کند که این قلب به اندازه کافی قدرتمند است تا بیمار را در حین ورزش سرپا نگه دارد و به اندازه کافی کوچک است که برای اکثر مردان و زنان مناسب باشد.

بر اساس این گزارش، این دستگاه دو حفره‌ای تقریباً به اندازه یک مشت است، نشکن بوده و در برابر خوردگی و سایش مکانیکی مقاوم است. تنها جزء متحرک آن، در بخش درونی پنهان است؛ یک روتور منفرد معلق مغناطیسی که خون را به ریه ها و بقیه بدن پمپاژ می کند. از آنجایی که روتور چرخان با هیچ سطح دیگری تماس پیدا نمی کند، اصطکاک نمی‌تواند به مرور زمان به آن آسیبی برساند. کل دستگاه توسط یک کنترل‌کننده کوچک، خارجی و قابل حمل تغذیه می شود.

ده سال طول کشید، طرح‌های متعدد و ده‌ها مطالعه روی حیوانات انجام شد، تا سرانجام قلب مصنوعی BiVACOR در قفسه سینه یک بیمار زنده مبتلا به نارسایی قلبی پیشرفته، کاشته شد. این دستگاه بدون عوارض جانبی در مرکز پزشکی Baylor St. Luke در موسسه قلب تگزاس کاشته شد.

به گفته پزشکان، قلب تیتانیومی به مدت هشت روز، قبل از اینکه یک اهداکننده قلب یافت شود، بسیار خوب کار می کرده است.

بر همین اساس، بنیانگذار BiVACOR، دانیل تیمز، می‌گوید: «بسیار مفتخرم که شاهد کاشت موفقیت‌آمیز TAH برای اولین بار در انسان هستم.این دستاورد بدون شجاعت اولین بیمار و خانواده وی، فداکاری تیم ما و همکاران متخصص ما در موسسه قلب تگزاس ممکن نبود.»

امروزه بهترین گزینه درمانی برای افراد مبتلا به نارسایی شدید قلبی، اهدای قلب واقعی است که ممکن است همیشه و در زمان لازم در دسترس نباشد. سالانه کمتر از 6000 پیوند قلب در سراسر جهان انجام می شود. به این ترتیب، قلب‌های مصنوعی راهی حیاتی برای افزایش و بهبود کیفیت زندگی بیماران واجد شرایط پیوند، در معرض خطر مرگ قریب الوقوع هستند.

با این حال، در دو دهه گذشته، تنها یک قلب مصنوعی مجوز تجاری از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دریافت کرده است. این قلب مصنوعی با نام SynCardia TAH شناخته می شود؛ غشاها و دریچه های انعطاف‌پذیر آن بسیار بزرگ هستند و در زمان‌های طولانی در بدن دوام خاصی ندارند.

اما قلب BiVACOR طی تغییر مدل در طراحی قلب مصنوعی برای ماندگاری طولانی ساخته شده است. هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند که این دستگاه چه مدت در بدن انسان کار می‌کند، اما در شرایط آزمایشگاهی، برای حداقل چهار سال قابلیت فعالیت دارد.

در نوامبر سال گذشته، BiVACOR مجوز FDA را برای کاشت TAH در پنج بیمار مبتلا به نارسایی قلبی شدید در سال 2024 دریافت کرد. با توجه به موفقیت اولین ایمپلنت، انتظار می‌رود پیوندهای بیشتری در آینده نزدیک انجام شود.

نتایج این مطالعه بالینی انتظار برای بیمارانی که شدیداً به پیوند قلب نیاز دارند را کاهش خواهد داد و در نتیجه به سرعت کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

 

لینک خبر:

https://www.sciencealert.com/world-first-heart-made-from-titanium-kept-a-man-alive-for-days

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZS2y