فناوری کارتی سل باعث بهبودی کامل در بیماران مبتلا به سرطان کلیه پیشرفته می شود

 نتایج یک کارآزمایی فاز 1 نشان داد که درمان با CTX130، یک درمان جدید گیرنده آنتی ژن کایمریک با سلول T، منجر به کنترل بیماری در بیش از سه چهارم بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیوی شفاف پیشرفته شد.



 نتایج یک کارآزمایی فاز 1 نشان داد که درمان با CTX130، یک درمان جدید گیرنده آنتی ژن کایمریک با سلول T، منجر به کنترل بیماری در بیش از سه چهارم بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیوی شفاف پیشرفته شد.
 محققان خاطرنشان کردند که داده های مطالعه COBALT-RCC که در نشست سالانه انجمن ایمونوتراپی سرطان ارائه شد، همچنین نشان داد که یک بیمار مبتلا به بیماری مرحله IV بهبودی کاملی را تجربه کرده است که بیش از 2 سال پس از یک انفوزیون عامل آزمایشی به طول میانجامد.

 CTX130 (CRISPR Therapeutics) یک درمان آلوژنیک و ویرایش شده با ژن CRISPR/Cas9 با سلول T CAR است که CD70 را هدف قرار می دهد، آنتی ژنی که توسط تومورهای جامد خاص و بدخیمی های هماتولوژیک بیان می شود.
 به گفته سومانتا کی پال، MD، مدیر برنامه سرطان کلیه شهر امید و عضو هیئت تحریریه HemOnc Today، سرطان کلیه یکی از شایع ترین انواع سرطان است که سالانه حدود 50000 بیمار در ایالات متحده با این سرطان تشخیص داده میشوند.
 وی افزود، بدخیمی سلول شفاف شایعترین زیرگروه در میان بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیوی است - که تقریباً 70 تا 80 درصد موارد را شامل میشود - و به درمان های موجود در حال حاضر پاسخ ضعیفی می دهد.

 پال طی یک سخنرانی گفت: «در نهایت، تا 30 درصد از بیماران دچار متاستاز خواهند شد و این نیاز به درمان سیستمیک دارد.  "مطالعه ما بر این واقعیت استوار است که به نظر می رسد کارسینوم سلول کلیوی، به ویژه بدخیمی سلول شفاف، بیان نسبتاً بالا و ثابتی از CD70 دارد."

 کارآزمایی فاز 1 COBALT-RCC چند مرکزی، 14 بزرگسال (سن متوسط، 64.5 سال؛ محدوده، 54-77) با مرحله IV عودکننده یا مقاوم به درمان سرطان سلول کلیوی سلول شفاف غیرقابل برداشت یا متاستاتیک را برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی CTX130 مورد بررسی قرار داد.  این مطالعه شامل بیمارانی بود که به شدت تحت درمان قرار گرفته بودند و قبلاً در معرض هر دو مهارکننده های نقاط وارسی ایمنی و مهارکننده های تیروزین کیناز قرار گرفته بودند.بیماران شیمی درمانی لنفاوی استاندارد را دریافت کردند و به دنبال آن یک انفوزیون CTX130 در یکی از چهار سطح دوز، از 3 × 107 تا 9 × 108 سلول CAR T دریافت کردند.
 ایمنی و سمیت محدود کننده دوز به عنوان نقطه پایانی اولیه برای بخش افزایش دوز مطالعه، با نقطه برش داده در 2 مه 2022. نرخ پاسخ عینی به عنوان نقطه پایانی اولیه برای بخش افزایش دوز مطالعه عمل کرد.یک انفوزیون CTX130 نرخ کنترل بیماری 76.9٪ را در بین 14 بیمار که درمان تحقیقاتی را دریافت کردند، به همراه داشت.

 محققان ثبات بیماری را در 9 بیمار (69.2٪) گزارش کردند که حداقل 4 ماه در چهار بیمار (30.8٪) طول کشید. پال در طول ارائه تایید کرد، یک بیمار (7.7٪) بهبودی کامل بادوام را تجربه کرد که تا پیگیری 24 ماهه آنها ادامه داشت.

 محققان دریافتند که گسترش سلول های T CAR در هر چهار سطح دوز ارزیابی شده، با ارتباط در حال توسعه بین سطح دوز بالاتر و کنترل بیماری رخ داده است.

 محققان هیچ سمیت محدود کننده دوز را در طول مطالعه گزارش نکردند. هفت بیمار (50%) سندرم آزادسازی سیتوکین درجه 1 یا 2 را تجربه کردند، بدون اینکه موردی از CRS درجه 3 یا بالاتر در طول مطالعه گزارش شود.
 سه بیمار دچار عفونتهای جدی غیرمرتبط با درمان با CTX130 شدند، از جمله مرگ یک بیمار (پنومونی درجه 5 با تنگی نفس درجه 4). تجزیه و تحلیل ایمنی بیشتر نشان داد که هیچ سندرم سمیت عصبی مرتبط با سلول های عامل ایمنی، بیماری پیوند در مقابل میزبان یا لنفوهیستوسیتوز هموفاگوسیتیک وجود ندارد.

 پال خاطرنشان کرد: نتایج این کارآزمایی برای اولین بار در انسان از یک درمان با سلول های CAR T با هدف CD70 در کارسینوم سلول کلیوی شفاف، پروفایل ایمنی قابل قبولی با شاخص های اثربخشی را نشان داد.

 پال گفت: "این فعالیت اولیه ضد تومور را تشویق می کند و طبق دانش ما، نشان دهنده اولین پاسخ کامل بادوام به درمان آلوژنیک CAR T-cell در بیمار مبتلا به تومور جامد عود کننده یا مقاوم است."

 گروه او در حال حاضر بر روی نسخه نسل دوم این عامل کار می کند که در حال حاضر در آزمایش های بالینی است.

 او گفت: «ما به دنبال پیشرفت با CTX131 هستیم، که شامل ویرایش های [ژنی] بیشتری است که امیدواریم قدرت این سلول درمانی را افزایش دهد."

https://www.healio.com/news/hematology-oncology/20221111/offtheshelf-cart-produces-complete-remission-in-patient-with-advanced-kidney-cancer

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZQjv