دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی تاکید کرد؛

ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های خیرین در درمان سرطان و بیماری‌های صعب العلاج

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی در مراسم افتتاحیه نخستین مدرسه سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت های خیرین استان کرمان در درمان سرطان ، بیماری های ژنتیکی و صعب العلاج تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی، نخستین مدرسه سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با همت مرکز نوآوری پزشکی بازساختی کرمان ،همکاری بسیج دانشجویی و با حمایت ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی در محل سالن اجتماعات دانشکده دندان پزشکی آغاز به کار کرد.

 مراسم افتتاحیه این مدرسه، با حضور دکتر عارفیان دبیر ستاد توسعه علوم فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و دکتر مهدی احمدی نژاد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد.

براساس این گزارش، احسان عارفیان دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی ضمن اشاره به اهمیت توسعه حوزه پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی در کشور اظهار کرد: برای جلوگیری از رشد تعداد بیماران مبتلا به سرطان، بیماری های ژنتیکی و صعب العلاج باید از ظرفیت و توانمندی خیرین استان کرمان در جهت درمان این بیماران بهره مند شد .

وی همچنین گفت: آینده سلامت دنیا و کشور با کمک فناوری‌های نوین دگرگون شده است.

دکترعارفیان با اشاره به شاخه های مختلف علم سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، افزود: محصولات بسیاری از این علم برای درمان بیماری ها تولید شده است و این علم آینده خوبی پیش رو دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی به رتبه دوازدهم ایران در حوزه پژوهش در سال 2023 اشاره کرد و گفت: این رتبه نشان می‌دهد که با توجه به تحریم ها و مشکلات کارهای تحقیقاتی تولیدات ما در زمینه تحقیقات و پژوهش خوب است.

به گفته وی در حال حاضر بیش از 300 شرکت دانش بنیان در ایران فعال است که کمتر از 20 درصد این شرکت ها در حوزه سلول‌ درمانی و ژن درمانی فعالیت دارند واین امر باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در ادامه این مراسم ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از موضوعات مطرح در جهان است و با وجود اینکه علم جوانی است اما خوشبختانه در کشور ما و به ویژه در دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

دکتر مهدی احمدی نژاد ضمن قدردانی از بسیج دانشجویی و مرکز سلول‌های بنیادی دانشگاه در راه اندازی این مدرسه، افزود: من به نتایج این مدرسه خوش بین هستم و امیدوارم شما دانشجویان از این مدرسه نهایت استفاده و بهره را ببرید.

براساس این گزارش، دانشجویان شرکت کننده در نخستین مدرسه سلول‌های بنیادی دانشگاه که به مدت دو روز برگزار می‌شود با حضور درکارگاه‌های تئوری و عملی مطالبی را شامل: آشنایی با سلول‌های بنیادی، نانوفناوری در پزشکی بازساختی، ژن تراپی سلول‌های سوماتیک، ثبت اختراع و ثبت شرکت تجاری سازی، کاربرد سلول‌های بنیادی در بالین، کشت سلولی، مهندسی بافت، فلوسایتومتری و نانوفناوری فرا می‌گیرند.

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه مدرسه سلول بنیادی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی از مرکز جامع سلول بنیادی این دانشگاه نیز بازدید کرد.

همچنین دکتر احسان عارفیان از خدمات خیرین سلامت استان کرمان که شامل ایجاد بیمارستان ثامن، مرکز رادیوتراپی یاس ، مرکز پیوند سلول های بنیادی خونساز شهید افضلی و مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور بود نیز بازدید به عمل آورد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZmZy