شیمی درمانی دقیق برای سرطان لوزالمعده؟

سرطان لوزالمعده بسیار کشنده است: طبق اطلاعات موسسه ملی سرطان، تنها حدود 10 درصد بیماران پنج سال پس از تشخیص این سرطان زنده می مانند. در یک مطالعه بالینی در بیمارستان کودکان بوستون، با استفاده از یک ترکیب آنتی بادی و دارویی بسیار انتخابی ، قوی و مهندسی شده، رگرسیون تومور مشخص و پایدار را در مدل موشی گزارش نمودند.

سرطان لوزالمعده بسیار کشنده است: طبق اطلاعات موسسه ملی سرطان، تنها حدود 10 درصد بیماران پنج سال پس از تشخیص این سرطان زنده می مانند.  در یک مطالعه بالینی در بیمارستان کودکان بوستون، با استفاده از یک ترکیب آنتی بادی و دارویی بسیار انتخابی ، قوی و مهندسی شده، رگرسیون تومور مشخص و پایدار را در مدل موشی گزارش نمودند.

محققان می گویند، یافته های آنها که در 3 نوامبر در مجله Advanced Science منتشر شده است ، زمینه را برای مطالعات بیشتر پیش بالینی به منظور پیشبرد این مکانیسم در کلینیک فراهم می کند. درمان با داروهادر  سرطان لوزالمعده بسیار دشوار است. تومورها نه تنها از نظر خونرسانی محدود هستند ، بلکه تحویل داروها را دشوار می کنند ، به صورتی که توسط استروما (بافت همبند متراکم) احاطه شده و سلولهای تومور توسط ماتریکس خارج سلول (شبکه ای از پروتئین ها و کربوهیدرات ها) محافظت می شوند.

 

 

مدیر برنامه زیست شناسی عروقی در کودکان بوستون ، می گوید: "ورود دارو به این تومورها ممکن است دشوار باشد." "ما یک ماده شیمی درمانی-ایمونوتراپی جدید ساخته ایم که تومورهای پانکراس را به طور انتخابی بهتر از سایر داروها تشخیص می دهد و به آنها نفوذ می کند."  این آزمایشگاه به سرپرستی جینگ هوانگ، یک داروی آنتی بادی یا ADC ، متشکل از دو قسمت ایجاد کرد: آنتی بادی که به طور انتخابی به یک مولکول در سطح سلولهای سرطانی لوزالمعده معروف است و به عنوان ICAM1 شناخته می شود. سلول های دارای ICAM1 در سطح خود توسط دارو از بین می روند ، در حالی که سلول های طبیعی در امان نمی مانند.

"اندازه ADC مانند اندازه آنتی بادی منفرد است: کمتر از 10 نانومتر." "به دلیل این قطر بسیار کوچک ، می تواند به استروما نفوذ کرده و به سلولهای تومور پانکراس بهتر از سایر روشهای درمانی جدید مانند ایمنی درمانی سلول T یا داروهای نانو برسد."

 

انتخاب منطقی آنتی بادی و دارو

 این تیم پس از غربالگری سطح تومور برای ده ها پروتئین مختلف ، ICAM1 را به عنوان هدف برای آنتی بادی های ADC انتخاب کردند. این تیم برای انتخاب بهترین دارو برای استفاده در ADC ، غربالگری از یک گروه دارویی که قبلاً به صورت بالینی استفاده شده است را انجام دادند. آنها چهار ADC را در دو رده سلول سرطانی لوزالمعده انسان و همچنین در سلولهای طبیعی پانکراس آزمایش کردند.

بعضی از این ADC های ترکیبی در از بین بردن سلول های تومور موثرترین هستند و عملکرد بهتری نسبت به سایر داروهای ADC دارند. ترکیب آنتی بادی DM1-ICAM1 به سلولهای غیر سرطانی لوزالمعده که ICAM-1 تولید نمی کنند آسیب نرساند.

 

 

https://medicalxpress.com/news/2020-11-precision-chemo-immunotherapy-pancreatic-cancer.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z68p