شناسایی سلول های بنیادی جوان در موش های مسن با استفاده از رویکرد جدید

در یک مطالعه مشترک ، محققان مرکز سلول های بنیادی Lund و دانشگاه کالج لندن یک روش جدید برای جداسازی سلول های بنیادی "جوان" در موش های پیر ایجاد کرده اند. آنها نشان می دهند که فعالیت میتوکندری شاخص قوی تری برای تناسب سلول های بنیادی نسبت به سن است و یک هدف درمانی بالقوه برای درمان بیماری های مرتبط با سن است.

تأثیر پیری بر سلولهای بنیادی بسیار مورد توجه است ، بخشی از آن به دلیل افزایش متوسط امید به زندگی در سراسر جهان است. با افزایش سن ، به طور مداوم توانایی سلول های بنیادی خون در تولید نسبت متعادل سلول های خون بالغ کاهش می یابد ، که منجر به افزایش خطر سازش ایمنی ، کم خونی و توسعه سرطان می شود.

در تحقیقی که در مجله Cell Stem Cell منتشر شد، محققان مرکز سلول های بنیادی Lund و دانشگاه کالج لندن جمعیتی از سلول های بنیادی موش های مسن با ویژگی های مشابه سلول های بنیادی سالم "جوان" را کشف کردند. این سلول های بنیادی خون از لحاظ زمانی قدیمی، اما از نظر فیزیولوژیکی جوان بودند که با بررسی فعالیت میتوکندری - اندامک های متصل به غشا که انرژی شیمیایی لازم برای عملکرد سلول را تولید می کنند ، شناسایی شدند.

میتوکندری و همچنین تولید انرژی در آن، عملکردهای سلولی مختلف دیگری نیز دارد، از جمله تنظیم التهاب ، سیگنالینگ بقا و متابولیسم که به خوبی شناخته شده است که با افزایش سن ، اختلال عملکرد میتوکندری در اندام ها و بافت ها افزایش می یابد.  با این حال ، نقشی که این کاهش عملکرد میتوکندری در روند پیری ایفا می کند هنوز کاملاً درک نشده است.

اگرچه محققان کاهش کلی فعالیت میتوکندری سلولهای بنیادی با افزایش سن را مشاهده کردند ، آنها جمعیت کمی از سلولهای بنیادی پیر (10-15٪) با MMP مشابه سلولهای بنیادی جوان را کشف کردند. نکته قابل توجه در این جمعیت بیان ژن متفاوت از سایر سلول های بنیادی پیر است که فعالیت میتوکندریایی کمی دارند ، اما بسیار شبیه به سلول های بنیادی جوان از خود نشان می دهد.

سپس مطالعات پیوندی را با سلولهای بنیادی جدا شده از موشهای مسن تحت درمان با میتوكینول (میتو- Q) ، دارویی كه MMP را افزایش می دهد ، انجام دادیم. این تیم مشاهده کرد که با تحریک فعالیت میتوکندری سلولهای بنیادی پیر، آنها مانند سلولهای بنیادی جوان رفتار می کنند و سیستم خون را بسیار موثرتر از سلولهای بنیادی برداشت شده از موشهای پیر تیمار نشده، به تعادل می رسانند.

یافته های ما ثابت می کند که MMP شاخص جدیدی از سن فیزیولوژیک سلول های بنیادی است ، صرف نظر از اینکه از موش های جوان یا پیر باشد ، و مهمتر اینکه ، MMP سلول های بنیادی یک هدف درمانی جدید است که می تواند به طور مستقیم بر عملکرد سلول های بنیادی تأثیر بگذارد."

//isti.ir/ZV9p