سلول های بنیادی و مقابله با پنومونی COVID-19

می توان از سلول های بنیادی برای تقویت سیستم ایمنی فرد برای مقابله پنومونی COVID-19 استفاده کرد.

می توان از سلول های بنیادی برای تقویت سیستم ایمنی فرد برای مقابله پنومونی COVID-19 استفاده کرد. در یک پژوهش محققان نشان داده اند که تزریق درون سیاهرگی سلول های بنیادی مرانشیم انسانی  یک رویکرد موثر و بی خطر برای درمان بیماران مبتلا به پنومونی COVID-19 می باشد.

در بخشی از این درمان آزمایشی، محققین سلول های بنیادی را به صورت درون سیاهرگی به جریان خون هفت بیمار با حال وخیم تزریق کردند. به گفته محققان هر هفت بیماری که سلول های بنیادی را دریافت کردند با موفقیت درمان شدند و ظرف 14 روز از بیمارستان ترخیص شدند و این در حالی است که از سه بیمار کنترلی که دارونما(placebo) را دریافت کرده بودند، یک نفر فوت کرد، یک نفر شرایط بدتری را تجربه کرد و نفر سوم هم دچار سندرم زجر تنفسی حاد(ARDS) شد.

اما برای تست این رویکرد درمانی در آمریکا، ابتدا باید موافقت سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای کارآزمایی بالینی جلب شود. به عقیده محققین، با شدت گرفتن آلودگی به ویروس کرونا، این ویروس موجب یک طوفان سیتوکینی(ناشی از فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی) می شود که با تجمع مایع درون بافت های ریوی و آسیب آن همراه است. محققین دلیل کشندگی پنومونی COVID-19 را همین طوفان سیتوکینی می دانند و بر این باورند که سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند این طوفان سیتوکینی را تعدیل سازند.

Reference:http://www.aginganddisease.org/EN/10.14336/AD.2020.0228

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZZV3