سلول هاي بنيادي مي تواند در درمان ALS به كمك محققان بيايد

Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) نوعی اختلال عصبی نادر است که عمدتا با نقص در عملکرد سلول های عصبی شروع می شود. این سلول ها مسئول هماهنگی حرکات عضلانی، مثل جویدن، صحبت کردن یا راه رفتن می باشند.

Amyotrophic lateral sclerosis (ALS)  نوعی اختلال عصبی نادر است که عمدتا با نقص در عملکرد سلول های عصبی شروع می شود. این سلول ها مسئول هماهنگی حرکات عضلانی، مثل جویدن، صحبت کردن یا راه رفتن می باشند. ALS یک بیماری وخیم بوده و با گذشت زمان بدتر نیز می گردد و تاکنون هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد.

پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی  (MSC) خواص منحصر به فردی دارد که از آن جمله می توان به ارائه فاکتور های رشد تنظیم کننده سیستم ایمنی اشاره کرد. پیوند این سلول ها منجر به افزایش بقای سلول های عصبی شده و این سلول ها به نوبه خود با ترشح پروتئین هایی خاص به رشد و توسعه سلول های عصبی جدید کمک می کنند.

 بنابراین این جایگزینی سلول های عصبی در حال مرگ با سلول های بنیادی جدید هم اکنون واقع گرایانه و قابل اجرا می باشد. در همین راستا، بیمارانی که با سلول های بنیادی درمان شده اند در حفظ تعادل، گفتار، بلع و چندین مهارت دیگر، بهبود هایی داشته اند.

Reference:https://stemcells21.com/neurological-treatments-with-stem-cells/als-stem-cell-therapy/

 

 

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z7Xi