سلول‌های CAR T در دسترس برای درمان سرطان

درمان‌های مبتنی بر گیرنده آنتی‌ژن کایمر(CAR) سلول T تایید شده برای درمان سرطان توسط سلول‌های خود بیمار ( اتولوگ) تولید می‌شوند و دارای چالش‌هایی نظیر قیمت بالا، کیفیت محصول متغیر و شکست در درمان به دلیل عملکرد ناقص سلول T می‌باشد.

 

درمان‌های مبتنی بر گیرنده آنتی‌ژن کایمر(CAR) سلول T تایید شده  برای درمان سرطان توسط سلول‌های خود بیمار ( اتولوگ) تولید می‌شوند و دارای چالش‌هایی نظیر قیمت بالا، کیفیت محصول متغیر و شکست در درمان به دلیل عملکرد ناقص سلول T می‌باشد.

در مطالعه ای که Hu و همکاران در مجله Cell چاپ کرده اند، تولید سلول های CAR T از فرد دهنده سالم(آلوژنیک) انجام پذیرفته که در فاز بالینی برای درمان بدخیمی های سلول T موفقیت آمیز بوده است.

درمان های CAR T cell موفقیت هایی را برای درمان خیلی از بدخیمی های خونی نشان داده است. با این حال چالش های متعددی در این راه وجود دارد که برای در دسترس کردن این درمان برای بیماران باید به آنها غلبه کرد. یکی از این چالش ها طبیعت اتولوگ( برگرفته از خود بیمار) این محصولات است که با فرایند پیچیده ساخت در ارتباط است و منجر به مضراتی نظیر قیمت بالا، دیرکرد زمانی برای در دسترس قرار گرفتن درمان و متغیر بودن کیفیت محصول می‌شود.

یکی از راه حل های این مشکل می تواند استفاده از سلول های CAR T دردسترس (آلوژنیک)  که از سلولهای افراد سالم تولید می‌شود، باشد. این نوع می‌تواند اختصاصا برای درمان بدخیمی های بسیار تهاجمی سلول های T هم مفید باشد چرا که از آلودگی احتمالی محصول با سلول های T بیمار جلوگیری می‌کند.

در مقاله ی اشاره شده، محققان سلول های CAR T برگرفته از فرد دهنده سالمی را تولید کردند که CD7 که پروتئین تراغشایی بیان شده در بسیاری از بدخیمی های سلول T می باشد را هدف قرار می‌دهد.

برای غلبه بر چالش های محصولات آلوژنیک، محققان این مقاله تغییرات ژنتیکی  دیگری هم القا کردند. از آنجایی که CD7 در سلول های T سالم هم بیان می‌شود، بیان CD7 به صورت ژنتیکی حذف شد تا از آسیب به خودی زدن جلوگیری شود. گیرنده سلول T(TCR) و کمپلکس سیگنالینگ مرتبط با آن CD3 هم به صورت ژنتیکی از بین رفتند تا از GvHD که توسط شناسایی آنتی ژن های گیرنده TCR های دهنده صورت می‌گیرد، جلوگیری شود. آنتی ژن لوکوسیتی انسانی (HLA) کلاس دو  نیز به صورت ژنتیکی از بین برده شد تا ریسک پس زده شدن توسط سلول های CD4+CD7- گیرنده که به کشته شدن توسط سلول CAR T به دلیل عدم بیام CD7 مقاوم اند، کاهش یابد.

تمام این تغییرات ژنتیکی با هم منجر به تولید سلول های CAR T  آلوژنتیک توانمند که CD7 را هدف قرار می‌دهند(RD13-01) شده است که به fratricide مقاوم بوده، GvHD ندارد و پس زدگی آلوژنیک توسط سلول هایT CD4+ و سلول های NK نیز در آن رخ نمی دهد.

برای بررسی استفاده ی بالینی RD13-01 ، یک فاز بالینی مرحله اول بر روی بیماران مبتلا به بدخیمی های خونی مقاوم CD7+ شامل لوکمی لنفوبلاستیک حاد سلول T، لنفوما سلول T و لوکمی میلوئید حاد صورت پذیرفت.

به طور شگفت آوری درمان  RD13-01 یک پروفایل امن قابل قبول از خود نشان داد که در ان هیچ بیماری سمیت محدود به دوز، Gvhd و یا سندرم سمیت نورونی مرتبط با سلول های ایمنی اثرگذار مشاهده نشد. این مطالعه پتانسیل درمان های سلول های CAR T برگرفته شده از فرد دهنده  برای درمان بدخیمیهای سلول T نشان داد و ما را یک قدم به رسیدن به درمان های سلول CAR T در دسترس نزدیک تر کرد.

 

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41422-022-00745-4

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZNyv