سلول‌های بنیادی فولیکول‌های مو، توانایی تعمیر نورون‌های آسیب دیده موش را دارند

طبق گزارشات Thomas Hornyak، یک توده از سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های مو، دارای توانایی بالقوه برای بازسازی پوشش‌هایی که عصب‌ها را در موش‌ها از هم جدا می‌کنند، هستند.

 

طبق گزارشات Thomas Hornyak، یک توده از سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های مو، دارای توانایی بالقوه برای بازسازی پوشش‌هایی که عصب‌ها را در موش‌ها از هم جدا می‌کنند، هستند. این مطالعه یک مسیر جدید برای یافتن گزینه‌های درمانی در بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی ارائه می دهد.

موها و پوست به دلیل رنگدانه‌های تولید شده توسط ملانوسیت‌ها به رنگ‌های مختلف قرمز، قهوه‌ای، زرد، سیاه و سفید وجود دارند. ملانوسیت‌ها از سلول‌هایی به نام سلول‌های شاخی بوجود می‌آیند؛ این سلول‌ها می‌توانند نورون‌ها و سلول‌های حمایت‌کننده گلیال را نیز به‌وجود آورند. در این مطالعه، محققین نشان دادند که دو گروه از سلول‌های بنیادی ملانوسیتی می‌توانند شناسایی و جدا شوند؛ بر اساس این که آیا آنها توسط گلیکوپروتئینی به نام CD34 پوشیده شده‌اند یا خیر.

محققان با استفاده از فولیکول‌های موی موش‌ها، دو جمعیت از سلول‌های بنیادی ملانوسیتی را جدا کردند و در محیط کشت رشد دادند. آنها از یافتن سلول‌هایی که CD34 را به سلول‌های گلیایی منتقل می‌کنند شگفت‌زده شدند. در سیستم عصبی، سلول‌های گلیال، نورون‌ها را با عایقی از چربی به نام میلین پوشانده‌اند که باعث افزایش سرعت پیام عصبی می‌شود. محققان علاوه بر این دریافتند که سلول‌های بنیادی دارای CD34 می‌توانند میلین را بر روی نورون‌ها، بازسازی می‌کند؛ هم در سلول‌های محیط کشت و هم هنگام تزریق به موش‌های دارای نقصی ژنتیکی که مانع از تشکیل غلاف میلین در آنها می‌شود.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی ملانوسیتی دارای CD34 در فولیکول مو، برخی از توانایی‌های قبلی خود را حفظ می‌کنند. اگر جمعیت مشابهی در فولیکول‌های موی انسان وجود داشته باشد، به‌طور بالقوه می‌توانند از آنها در درمان‌های جدید بیماری‌ها و آسیب‌های عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) استفاده کرد.

 

 

Reference:https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1008034

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z6R1