سلول‌های بنیادی با ویروس کرونا مقابله می‌کند

دوره‌ای جدید در زندگی‌ها ایجاد شد. زندگی در دوران شیوع «کرونا». اما تحقیقات علمی و فعالیت‌ها در این حوزه برای مقابله با این ویروس همواره امیدها را در دل زنده نگه داشته است.

 

 

سلول‌های بنیادی یکی از این حوزه‌های معجزه آسا است. در سال‌های اخیر این حوزه تحول بسیاری در درمان بیماری‌ها به راه انداخته است.

محققان برای مقابله با ویروس کرونا نیز از این سلول‌ها بهره برده‌اند. مطالعات زیادی روی پیوند سلول‌های بنیادی انجام شده است که نشان از نقش این سلول‌ها در مقابله با این بیماری دارد.

محمدرضا مدرسی رییس بنیاد بیماری سی اف در ایران گفت: تا کنون هیچ درمانی برای ویروس کرونا ارائه نشده است و هیچ دارویی این بیماری را از بین نمی برد. نکته مهم در این بیماری علاوه بر خود ویروس عوارضی است که ایجاد می‌کند و این عوارض برای بیمار خطرناک است. مهمترین عوارض هم در ریه ظاهر می‌شود و بیشترین مراقبت و درمان نیز در همین حوزه است.

وی ادامه داد: پس تمام تلاش‌ها در راستای کاهش عوارض و درمان بیماری است. سلول‌های بنیادی نیز عوارض ناشی از بیماری کرونا را بهبود می‌دهد. در دنیا و ایران تحقیقات در این حوزه انجام شده است و کاهش عوارض بیماری با این سلول‌ها اثبات شده است.

رییس دپارتمان ریه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین بیان کرد: در اطفال موارد درگیری ریه با ویروس کرونا کمتر دیده شده است و بیشتر موارد مربوط به بزرگسالان است. البته برای مقابله با بیماری تمام رده‌های سنی باید مراقبت‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستشوی دست‌ها را رعایت کنند.

به گفته مدرسی، سلول‌های بنیادی نقش مهمی در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج دارد. در مورد ریه موضوع کمی پیچیده‌تر از سایر حوزه‌ها است زیرا بیش از 44 نوع سلول در این عضو وجود دارد که تحقیق روی آن را سخت می‌کند. با این وجود در حوزه فیبروز ریوی تحقیقات به خوبی در حال انجام است. در حوزه اطفال نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده است که با سلول‌های بنیادی نوزادان نارس به دنیا می‌آیند، مشکلات ریوی کمتری داشته باشند. در این صورت آنها زندگی بهتری را تجربه می‌کنند.

رییس بنیاد بیماری سی اف در ایران همچنین گفت: سی اف یک بیماری شایع ارثی در دنیا محسوب می‌شود. پس از راه اندازی بنیاد سی اف ساماندهی این بیماران در کشور انجام شد. این بیماری پیش رونده ریه را تخریب می‌کند و استفاده از سلول‌های بنیادی راهکاری برای بهبود این تخریب است. در ایران تحقیقات در مدل‌های حیوانی در حوزه این بیماری با موفقیت انجام شده است و در مرحله بعدی تحقیقات روی مدل‌های انسانی آغاز می‌شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت های خوبی در این حوزه انجام داد.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZFzp