سرطان بدون شیمی درمانی: " جهانی کاملاً متفاوت"

شیمی­ درمانی امروزه یکی از راه ­های اساسی برای درمان سرطان به خصوص سرطان سینه است. تست­ های ژنتیکی امروزه می­ توانند پاسخ سرطان ­ها را به شیمی درمانی پیش ­بینی کنند.

 

شیمی­ درمانی امروزه یکی از راه ­های اساسی برای درمان سرطان به خصوص سرطان سینه است. تست­ های ژنتیکی امروزه می­ توانند پاسخ سرطان­ ها را به شیمی درمانی پیش ­بینی کنند. برای بسیاری از افراد مبتلا به سرطان راه­ های بهتری مانند استفاده از طیفی از داروها به جای شیمی­ درمانی وجود دارد. از جمله این داروها، مسدود کننده ­های استروژن و داروهایی هستند که سرطان را با حمله به پروتئین­ های خاصی در سطح تومورها از بین می ­برند. همچنین انکلوژیست­ ها نیز به سمت کنار گذاشتن روش­ های درمانی ناکارآمد می­روند.

جایگزین کردن روش ­های غیر از شیمی­ درمانی، آسیب­ های جانبی ناشی از آن مانند ریزش مو، تهوع، خستگی و حتی آسیب دائمی به قلب و عضلات دست و پا را کاهش می­ دهد. کاهش شیمی درمانی برای برخی سرطان­ های دیگر نیز مانند سرطان ریه در حال روی دادن است. سرطان ریه بیشترین نرخ ابتلا و مرگ و میر را در بین سرطان ­ها به خود اختصاص داده است. البته، فرصت استفاده از داروها و روش ­های درمانی جایگزین با شیمی­ درمانی به موارد زیادی از جمله اینکه فرد مبتلا در کجا و توسط چه کسی معالجه می­ شود بستگی دارد. برخی از مراکز درمانی سرطان امروزه از روش ­های کاملاً متفاوتی با شیمی­ درمانی استفاده می­ کنند. در این مراکز حتی در زمانی که تصمیم بر استفاده از شیمی­ درمانی گرفته می شود، سعی می ­کنند تا حداقل میزان داروی شیمیایی در کمترین زمان مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر  Robert Vonderheide متخصص سرطان ریه در پنسیلوانیا می ­گوید که قبلاً چالش مجامع علمی در این مورد بود که آیا مصرف همزمان دو داروی شیمی ­درمانی بهتر است یا حتی چهار دارو؟! اما امروزه بحث جدید در مورد این است که حتی در افراد با سرطان ریه پیشرفته واقعاً نیازی به شیمی ­درمانی است یا نه؟!

استانداردهای درمانی مربوط به 30 سال پیش شیمی ­درمانی را برای حدود 95% از سرطان­ های سینه پیشنهاد می­ کردند. تغییرات از 15 سال زمانی شروع شد که اولین داروی هدفمند سرطان سینه یعنی هرسپتین تولید شد. این دارو تأییدیه­ های اولیه را برای حدود 30% از افراد مبتلا به سرطان سینه گرفت که پروتئین خاصی را بر سطح سلول ­های خود بیان می کنند. فارغ از نوع شیمی­ درمانی که با هرسپتین انجام می شود، این دارو می­ تواند احتمال بازگشت سرطان را به نصف کاهش دهد. حتی در مطالعاتی استفاده تنها و بدون شیمی­ درمانی این دارو نیز مؤثر گزارش شده است.

مطالعات آماری نشان داده است که از 2015 تا 2013 استفاده از شیمی ­درمانی برای افراد مبتلا به مراحل اولیه سرطان سینه از 26 تا 14 % و در افراد مبتلا به این سرطان در مراحل پیشرفته از 81 تا 64 % کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که روش­ های جدید تعیین توالی­ که ارزان­تر و سریعتر هستند به پیشرفت استفاده از روش­ های درمانی جدید کمک می ­کنند. توالی ­یابی­ ها به تعیین راحت­تر اینکه آیا افراد به داروهای هدفمند سرطان پاسخ می­ دهند یا نه کمک می ­کند.

الان نزدیک به 14 داروی هدفمند برای سرطان سینه در بازار وجود دارد که 3 تای آن در یک سال اخیر تأییدیه گرفته­ اند. حتی تعداد زیادی دارو نیز در حال حاضر در بررسی ­های بالینی وجود دارند.

Ref: https://www.nytimes.com/2021/09/27/health/breast-cancer-chemotherapy-lung.html

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zjns