رویکردهای نوین پزشکی در درمان مولتیپل میلوما عود کننده و مقاوم به درمان های رایج

چالش برانگیز بودن انتخاب و تعیین توالی درمان برای بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما عودکننده و مقاوم

چالش برانگیز بودن انتخاب و تعیین توالی درمان برای بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما عودکننده و مقاوم، در صورت فقدان دیتاهای بافت شناسی، محققین را ملزم می کند تا عوامل دیگری از جمله اثرات نامطلوب (AEs) و مکانیسم های مقاومت به بیماری و موارد دیگر را در نظر بگیرند.

پروفسور چاری، متخصص در حوزه پزشکی بالینی در دانشگاه کالیفرنیا، درخصوص این پروژه گفت: "مشخص است که در  مطالعه کارآزمایی فاز یک، ما معمولاً قرار نیست در مورد اثربخشی درمان صحبت کنیم ولی ما اکنون در فاز یک، 60 تا 100 درصد نرخ پاسخ را دریافت کردیم." او در ادامه افزود: ما اکنون ارقام شگفت انگیزی در مورد بقای بدون پیشرفت [PFS] و مدت زمان پاسخ [DOR]  مشاهده می کنیم و سوالی که اکنون ایجاد می شود این است که ما چگونه باید از ابزارهای فوق العاده ای که داریم، به درستی و مداوم استفاده کنیم؟

گزینه های موجود برای مولتیپل میلوما عودکننده و مقاوم، شامل درمان‌های برپایه سلول بنام CAR-T و آنتی‌بادی‌های اختصاصی دو گونه‌ای هستند که هر دو گزینه می‌توانند آنتی‌ژن بلوغ لنفوسیت B (BCMA) را مورد هدف قرار دهند و علاوه بر آن آنتی‌بادی‌های اختصاصی دوگانه می‌توانند به سمت گیرنده پروتئین جفت‌شونده با G بنام 5D (GPRC5D)، گیرنده Fc-هومولوژی 5 (FcRH5) و CD3 هدایت شوند.

 از نظر درمان با سلول CAR-T، در مارس 2021، idecabtagene vicleucel (ide-cel؛ Abecma) اولین درمان مهندسی شده توسط BCMA بود که توسط FDA برای میلوم مولتیپل عودکننده تایید شد. این درمان برای بیمارانی قابل استفاده است که حداقل در گذشته 4 سری از درمان های دیگر را دریافت کرده اند، از جمله عامل تعدیل کننده ایمنی (IMiD)، مهارکننده پروتئازوم (PI) و آنتی بادی مونوکلونال ضد CD38 . در فوریه 2022، ciltacabtagene autoleucel (cilta- cel؛ Carvykti)، درمان با سلول های CAR-T  هدایت شده برای BCMA، برای همان جمعیت بیماران ide-cel تایید شده است.

لینک خبر:

https://www.cancernetwork.com/view/many-factors-influence-selection-of-car-t-therapy-bispecifics-in-myeloma

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zxaw