راه اندازی شورای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان سیستان و بلوچستان

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: با بهره گیری از نیروی انسانی توانمند و با انگیزه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، «مرکز جامع نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» در این دانشگاه راه اندازی می شود و زاهدان لوکوموتیو سلول‌های بنیادی کشور خواهد شد.

 

 


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، جلسه شورای سلول‌های بنیادی و پزشکی‌بازساختی استان سیستان و بلوچستان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد، دکتر غزنوی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ریاست دانشگاه ایرانشهر، رئیس جهاد دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان، معاون سازمان انتقال خون، دکتر قاسم میری علی آباد معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دکتر علیرضا راحت دهمرده رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، پارک علم و فناوری و جمعی از اعضای هیات علمی و نمایندگان دانشگاه سیستان و بلوچستان و مراکز تحقیقاتی پژوهشی در تاریخ 22 اردیبهشت ماه سال 1401 در محل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تشکیل شد.

 

زاهدان لوکوموتیو سلول‌های بنیادی کشور خواهد شد

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: با بهره گیری از نیروی انسانی توانمند و با انگیزه در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، «مرکز جامع نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» در این دانشگاه راه اندازی می شود و زاهدان لوکوموتیو سلول‌های بنیادی کشور خواهد شد.

دکتر امیر علی حمیدیه ادامه داد: اقتصاد آینده ایران را شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت در حوزه سلول‌های بنیادی شکل خواهد داد و قطعا در سال‌های آینده شاهد کسب این دستاوردها خواهیم بود. وی ادامه داد: 82 محصول در دنیا در زمینه ژن و سلول درمانی تولید شده است، در ایران نیز فعالیت‌ها و اقدامت گسترده‌ای در حوزه سلول‌های بنیادی و بازساختی برداشته شده است و تحیقات گسترده ای در حوزه های مختلف صورت گرفته است. وی گفت: جایگاه جهانی ایران در تولید علم در حوزه‌های سلول‌های بنیادی جزو 20 کشور برتر دنیا است.

بازدید دبیر ستاد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از اعضای هیئت علمی و متخصصین خوبی بهره می برد گفت: احداث پالایشگاه محصولات زایمانی به منظور تولید فرآورده‌های دارویی و درمانی از دیگر قابلیت‌های این دانشگاه است و از این اقدام نیز حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: چشم پزشکی سیستان و بلوچستان در سطح کشور زبانزد خاص و عام است که می توانند متخصصین و پژوهشگران چشم در حوزه سلول‌های بنیادی نیز فعالیت داشته باشند.

وی افزود: با پتانسیل‌های موجود در استان قطعا طی چند سال آینده شاهد پیشرفت‌های خیره کننده‌ای در این حوزه خواهیم بود.

 

ظرفیت بالای سیستان و بلوچستان در گردشگری سلامت

 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با وسعت زیاد و همجواری با افغانستان، پاکستان و راه دریایی و ظرفیت بالای نیروی نخبه سرزمین پتانسیل‌ها و فرصت‌ها بسیار زیاد است گفت: این استان کریدور شرق به غرب و شمال به به جنوب است و مسیر جهانی شدن از آن می گذرد.

دکتر حبیب غزنوی ادامه داد: همجواری سیستان و بلوچستان با کشورهایی که پایین ترین شاخص‌های بهداشتی درمانی را در جهان دارند علاوه بر اینکه یک تهدید جدی برای ما محسوب می شود با توجه به وجود متخصصین و هزینه‌های پایین درمان در ایران یک نوع فرصت برای توسعه توریسم درمانی است.

وی ادامه داد: یک شرکت توریسم سلامت در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مستقر است و به طور متوسط ماهیانه صدها بیمار توسط این شرکت از کشورهای همسایه بخصوص افغانستان برای درمان وارد استان می شوند و خدمات دریافت می نمایند.

دکتر غزنوی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 6 دانشکده و 404 عضو هیئت علمی داردگفت: بیش از 4 هزار و 384 دانشجو در مقاطع کارشناسی تا دکترا فوق تخصصی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی در این دانشگاه 10.85 است که از متوسط کشوری بالاتر است. وی افزود: در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 10 بیمارستان در حال خدمت رسانی به مردم هستند. 

وجود تنها مرکز تحقیقات فارماکولوژی کشور در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

سرپریت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه مرکز تحقیقات فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تنها مرکز تحقیقات فارماکولوژی کشور است گفت: در این مرکز با بهره گیری از اعضای هیئت علمی و کارشناسان خبره و امکانات و تجهیزات تخصصی بر روی 14 داروی جدید مطالعات صورت گرفته است. وی با بیان اینکه بر اساس نیازهای صنعت و جامعه فعالیت داریم و گام‌های موثری در عرصه فناورری و پیشرفت کشور برداشته ایم گفت: در این مرکز با کیفیت ترین خدمات را با ارزان ترین قیمت ارائه می دهیم .

پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان و پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ایران بی نظیر است

 

دکتر غزنوی با بیان اینکه پارک فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینی به مساحت 87 هزار متر و فضای باز 100 هزار مترمربع برای حرکت دانشگاه در مسیر دانشگاه نسل سوم راه اندازی شده است گفت: با تغییر رویکرود به فناوری سیستان و بلوچستان قطب فناوری کشور خواهد شد.

دکتر حبیب غزنوی ادامه داد: پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در راستای حمایت و کمک به پژوهشگران برای اشتغال زایی، تجاری سازی، ثروت و تولید محصولات فناورانه در راستای رفع نیازهای جامعه فعالیت
می کند وی ادامه داد: هسته‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکنون موفق به تصویب 3 طرح فناورانه شده اند.

لزوم راه اندازی بانک سلول های بنیادی در سیستان و بلوچستان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به افزایش مراکز تحقیقاتی و کارنامه درخشان محققان جوان اشاره نمود و گفت: نشریات علمی فرآوانی در داشنگاه داریم . کارنامه حوزه تحقیقات بسیار روشن است، خوشبختانه زیرساخت لازم برای انجام پیچیده ترین کارها در کوتاه ترین زمان ممکن فرآهم است.

دکتر حبیب غزنوی ادامه داد: در حال حاضر درمان ناباروی با استفاده از سلول‌های بنیادی در مرکز درمان ناباروری مولود زاهدان در حال انجام است. وی ادامه داد: با مهیا ساختن زیرساخت‌ها و راه اندازی بانک سلول‌های بنیادی در سیستان و بلوچستان یکی از اقدامات مهم و بسیار تاثیرگذار در استان رقم خواهد خورد. وی افزود: در تامبن زیرساخت‌های تجهیزاتی و سرمایه گذاری در این حوزه با بهره گیری از نیروی انسانی نخبه می توانیم در رده های مختلف سلول‌های بنیادی فعالیت کنیم، این فرصت برای ما وجود دارد.

دکتر غزنوی ادامه داد: فعالیت‌های پژوهشی محققین ما در حوزه سلول‌های بنیادی چاپ 13 مقاله در پایگاه ISI ، چاپ 29 مقاله در PUBMED و چاپ 17 مقاله در Scopus بوده است.

مشاور رئیس دانشگاه و سرپرست مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن خیر مقدم به همه مهمانان و شرکت کنندکان در این جلسه گفت: سلول‌های بنیادی باتوجه به اینکه در درمان بیماری‌های صعب العلاج کاربردهای زیادی دارد، رسالت بزرگ ما در دانشگاه ه و مراکز تحقیقاتی فعالیت در این حوزه است و اگر امروز هم وارد این حوزه شویم دیر است و بایستی نهایت دقت و شتاب را در ورود به این عرصه داشته باشیم.

دکتر اسحقعلی صابری، ادامه داد: سیستان و بلوچستان پتانسیل بسیار بالایی در حوزه حوزه نیروی انسانی دارد، در حال حاضر اساتیدی بسیار نخبه و توانمند در استان داریم که علیرغم اینکه در پایخت امکان کار کردن برای آنان است باتوجه به دغده ای برای این استان دارند خدمت در سیستان و بلوچستان را جزو افتخارات خود محسوب می کنند. وی ادامه داد: برای حرکت در مسیر سلول‌های بنیادی و گسترش فعالیت‌های این حوزه در سیستان و بلوچستان بایستی از دانش و ایده‌های این اساتید و پژوهشگران جوان و توانمند استفاده کنیم. وی ادامه داد: همه امید ما به همین نسل جوان، این نسل آینده مملکت را می سازد و قطعا سرمایه گذاری و میدان دادن به جوانان باعث خواهد فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سایر دانشگاه منطقه بالاتر رود.

سرپرست مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اکنون زمان آن رسیده است که نگاه‌ها به علم و فناوری تغییر یابد، توسعه این مملکت در گروی فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان است باید مدیران برروی این موضوع دقت بیشتری داشته باشند. وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بهره گیری از این نیروی انسانی علاقه مند به فعالیت در حوزه سلول‌های مولکولی و زیرساخت های موجود آمادگی کامل جهت توسعه فعالیت در این حوزه را دارد.

دبیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کشور نیز گفت: در کشور بیش از 100 محصول فناوری در حوزه سلول های بنیادی وجود دارد.

دکتر حسین سلطانی نژاد ادامه داد: در حال حاضر 12 ستاد مرکز جامع تحقیقات سلول‌های بنیادی در کشور وجود دارد که 10 مرکز مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی و 2 مرکز مربوط به وزارت علوم می باشد. وی افزود: در این مراکز علاوه بر اینکه سبب شاهد علم آموزی هستیم، تولید فناوری و محصول نیز صورت می گیرد که اشتغال متخصصان و دانش آموختگان و ارز آوری را به همراه داشته است.

فناوری مراکز دانش بنیان در خدمت صنعت

وی با بیان اینکه علم و فناوری مراکز سلول‌های بنیادی در خدمت صنعت قرار دارد گفت: در سطح دنیا شاهد سرمایه گذاری کلان شرکت‌های بزرگ در این حوزه هستیم، بایستی از تمام پتانسیل‌های موجود برای توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی استفاده کنیم چرا که آینده این مسیر بسیار روشن و درخشان است. وی ادامه داد: فعالیت برخی از کشورها در این حوزه بصورت کاملا سری و محرمانه در حال انجام است و لازم بر اساس دستورات و تاکیدات مقام معظم رهبری توجه ویژه به این مبحث داشته باشیم تا به خودکفایی در این حوزه برسیم.

وی ادامه داد: لازم است بخش های خصوصی و شرکت‌ها نیز به این عرصه وارد شوندف نیاز مبرم جامعه ما وارد شدن این شرکت‌ها به این حوزه و تبدیل دانش و فناوری به محصول است، لازم است بر همین اساس نیازهای سیستان و بلوچستان بررسی شود و در مسیر تحقق نیازها فعالیت‌ها سوق داده شود. وی همچنین گفت: 190 شرکت در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تحت نظر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کشور فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تاکنون 372 طرح را پژوهشی را ستاد حمایت نموده است گفت: کارگروه‌های مختلفی از جمله پوست، دامپزشکی، مولوکولی، ژنتیک و... زیر مجموعه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی کشور قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز با بیان اینکه 50 درصد از وسعت استان در محدوده این دانشگاه قرار دارد گفت: کمترین شاخص میزان تخت نسبت به جمعیت در سطح کشور را دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دارد.

دکتر سعید موحد ادامه داد: پروژه‌های درمانی بزرگی را دردست اقدام داریم، امیدواریم این پروژه‌ها با سرعت بیشتری تکمیل شوند و در جرخه خدمت رسانی به مردم قرار گیرند. وی با تقدیر و تشکر از راه اندازی شورای توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: تشکیل این شورا گامی بزرگ جهت شروع و حرکت پر قدرت در عرصه سلول‌های بنیادی در سطح استان است.

وی با بیان اینکه بنده عضوی از خانوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هستم گفت: رویکرد دانشکاه علوم پزشکی زاهدان پیشرفت روبه جلو در سلول‌های مولکولی و بنیادی بوده و خواهد بود.

وی گفت: برای درمان ناباروری در زاهدان اقدامات زیادی انجام شده است از جمله آن می توان به راه اندازی مرکز درمان ناباروری مولود اشاره نمود و به یاری خدا دومین مرکز درمان ناباروری استان نیز در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال در ایرانشهر افتتاح خواهد شد.

مدیر بخش دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه دانش آموزان سرمایه‌های انسانی بالقوه ای هستند که توسعه و آبادانی مملکت را به ارمغان می آورند به اقدامات صورت گرفته در حوزه دانش آموزی اشاره نمود و گفت: با همکاری اموزش و پرورش و راه اندازی پزوهش سرا برای دانش آموزان به طور ویژه ای وارد عرصه پژوهش و فناوری در حوزه سلول‌های بنیادی شده اند.

دکتر محسنی ادامه داد: دانش آموزان سیستان و بلوچستان استقبال خوبی از این حوزه دارند و لازم است در شهرهای ایرانشهر و زابل نیز پژوهشرای سلول‌های بنیادی راه اندازی شود تا دانش آموزان با بهره گیری از این ظرفیت‌ها برای پیشرفت آینده کشور عزیزمان بهره ببرند.

دکتر سهیلا خسروی از مدیران سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه این سازمان در حوزه سلول‌های بنیادی در استان پیشرو بوده است گفت: از سال 94 فعالیت در این حوزه را آغاز نموده ایم و 600 داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی در این مرکز جذب و پذیرش شده اند، سلول‌های بنیادی خون ساز برای درمان بسیاری از بیماری‌های خونی استفاده می شود

وی با تقدیر و تشکر از راه اندازی این شورا گفت: سازمان انتقال خون جهت توسعه فعالیت‌ها در این حوزه در کنار سایر دانشگاه و مراکز تحقیقاتی خواهد بود و آماده هرگونه همکاری است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان در این جلسه گفت: پیشرفت و توسعه هر جامعه ای در گروی توجه دادن مسئولین آن کشور به دانشگاه و شف درست استعدادها و هدایت استعدادها و نخبگان به سمت خلق و تولید محصولات و تکنولوژی است.

دکتر درمحمد کردی تمندانی ادامه داد: تشکیل این شورا یک اقدام بسیار خوب در سیستان و بلوچستان است، امیدواریم از ظرفیت‌های موجود استفاده و با برنامه ریزی دقیق و ارائه پروپوزال باشتاب در مسیر سلول های بنیادی فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: گنجینه ای خاص در آموزش و پرورش است و باید مراکز تخقیقات سلول‌های بنیادی در آموزش و پرورش راه اندازی شود تا سبب شکوفایی استعدادها گردد.

دکتر حسینعلی خزایی استاد تمام رشته ایمونولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اهضای هیئت علمی بسیار خوب و توانایی دارد، شاهد بالندگی این اعضا در طی فرآیندها هستیم. وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دارای 12 مرکز تحقیقاتی است و فعالیت مرکز تحقیقات ایمونولوژی بالینی در زمینه‌های تخصصی و فوق تخصصی علمی، تحقیقاتی، تشخیصی، درمانی و فنی مربوط به حوزه گسترده دانش ایمونولوژی بالینی است و هسته‌های فناوری‌های نوین در مرکز مرکز تحقیقات ایمونولوژی بالینی طراحی شده است.

دکتر کرد، مسئول مرکز پژوهش‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: فعالیت این مرکز به دلیل شرایط خاص منطقه ازجمله ژنتیک، مسائل فرهنگی و... در راستای درمان بوده است. وی ادامه داد: بسیار خوشحالیم که در این شورا نگاه پژوهشی در حال شکل گیری است، اولویت ما در پژوهش باتوجه به زیرساخت های فیزیکی و آزمایشگاهی در راستای درمان باید جهت بندی شود. وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی یکی از مسائل مهم درمانی ما خواهد بود، امیدواریم با حمایت‌های ستاد سلول‌های بنیادی کشور قدم های خوبی در این حوزه برداریم.

آغاز فعالیت های پژوهشی باید از مدارس باشد

حسنعلی میرعبدی، مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری انجام تحقیق، پژوهش و نواوری است گفت: در این راستا بایستی از ظرفیت‌های عظیم دانش آموزی استفاده کنیم و از مدرسه فعالیت‌های پژوهشی را آغاز کنیم

دکتر مرضیه قاسمی رئیس مرکز درمان ناباروری مولود زاهدان در بازدید دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی و پزشکی کشور از این مرکز با بیان اینکه بهترین خدمات تشخیصی و درمانی در این مرکز انجام می شود گفت: تمام خدمات تشخیص و درمانی برای درمان ناباروی در این مرکز با بهترین کیفیت ارائه می شود. وی ادامه داد: از بدو راه اندازی مرکز مولود تاکنون بیش از ۲۰۰۰ مورد سیکل القاء تخمک گذاری و IUI و ۱۴۰۰ مورد IVF در این مرکز انجام شده است.

 

وی افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد IUI و ۴۰ درصد از موارد IVF انجام شده در این مرکز موفقیت آمیز بوده است که با متوسط جهانی برابری می کند. وی گفت: متاسفانه استان سیستان و بلوچستان با حجم زیادی از زوج‌های نابارور روبرو است و نیاز به گسترش این مرکز و راه اندازی مراکز دیگر در سایر شهرهای استان به صورت جدی محسوس می شود.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZR5t