راه اندازی رشته فناوری سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت در مقطع ارشد و دکتری

در حال حاضر زیست شناسی و فناوری سلولهای بنیادی به عنوان یکی از پویاترین حوزه های علوم زیستی دنیا مطرح می باشد و سرمایه گزاری عظیمی برای این رشته در دنیا شده است. دانشمندان امیدوارند که نتایج پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با زیست شناسی سلولهای بنیادی بتوانند در آینده بطور چشمگیری در سلامت جامعه دخیل باشند.

 

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول های بنیادی، در گفتگو  با دکتر بهمن زینلی رئیس دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران در ارتباط با راه اندازی رشته فناوری سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت در مقطع ارشد و دکتری گفت:

در حال حاضر زیست شناسی و فناوری سلولهای بنیادی به عنوان یکی از پویاترین حوزه های علوم زیستی دنیا مطرح می باشد و سرمایه گزاری عظیمی برای این رشته در دنیا شده است. دانشمندان امیدوارند که نتایج پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با زیست شناسی سلولهای بنیادی بتوانند در آینده بطور چشمگیری در سلامت جامعه دخیل باشند.

ایشان در ادامه افزود: اگرچه با توجه به پتانسیل فوق العاده سلولهای بنیادی، پژوهشگران بی شماری به سوی تحقیق در مورد امکان سلول درمانی برای درمان شمار زیادی از بیماری های مهم انسانی سوق داده شده اند ولی به دلیل کمبود اطلاعات پایه در خصوص زیست شناسی سلولهای بنیادی درصد موفقیت هنوز رضایت بخش نیست. بنابراین تربیت فارغ التحصیلانی که ضمن تسلط به روشها و تکنولوژی جدید، بتوانند با درک و شناخت بهتر زیست شناسی سلول­های بنیادی موجب افزایش درصد موفقیت در استفاده از این سلول­ها برای مقاصد پژوهشی و خدماتی و درمانی شوند کاملأ ضروری به نظر می رسد.

در واقع، به­دلیل اینکه رشته فناوری سلول های بنیادی و بازسازی بافت در رده­بندی رشته­های " بین رشته ای" محسوب می شود، دانش­آموختگان این رشته قابلیت زیادی برای حل مشکلات و نوآوری در حوزه های مختلف علوم زیستی و پزشکی از قبیل: بیوتکنولوژی، پزشکی بازساختی، سلول درمانی، ژن درمانی، ایمنی درمانی وعلوم پایه مرتبط به درمان ناباروری را دارا خواهند بود. پتانسیل بالای بازار خدمات و صنعت در این حوزه­ها بر اساس مطالعات آینده سنجی و تصریح این حوزه در اسناد بالادستی و نقشه جامع علمی کشور مبین این موضوع است که تربیت نیروی انسانی در این حوزه دارای اهمیت کلیدی برای کشور می­باشد.

بنابراین، دانش آموختگان رشته فناوری سلول های بنیادی و بازسازی بافت می توانند به عنوان پژوهشگر و کارشناس نیازهای دانشکده های علوم پایه و پزشکی را تامین نموده و در مراکز تحقیقاتی به پژوهش بپردازند یا در مراکز صنعتی، دارویی و یا خدمات بالینی مشغول شوند.

 

ایشان در ادامه مطالب خود گفت: دوره های کارشناسی ارشد (28 واحد، شامل 6 واحد پایان نامه) و دکتری (36 واحد، شامل 22 واحد رساله)این رشته، پس از دو سال بررسی و تحقیق توسط دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی بصورت دوره های مکمل و در واقع در قالب یک بسته در سال 1398 طراحی شد و برای تصویب به وزارت علوم ارسال شد. اولین دانشجویان این رشته، در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه تهران و چند دانشگاه دیگر در سال 1400 پذیرش شدند. میزان استقبال دانشجویان برای ادامه تحصیل در این رشته فوق العاده و غیر قابل تصور بود. بطوریکه در دانشگاه تهران ، این رشته الویت اول انتخاب 90 درصد دانشجویان واجد شرایط استعداد درخشان رشته های مختلف زیست شناسی بوده است. در میان 8 نفر پذیرفته شدگان 1400 دانشگاه تهران، افراد زیر خودنمایی می کنند:

  • سه نفر دارنده مدال طلای کشوری (در دو سال متوالی)در المپیاد سلول های بنیادی و مهندسی بافت و المپیاد زیست شناسی
  • رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد سلولی و مولکولی و رتبه اول کارشناسی رشته میکروبیولوژی دانشگاه تهران
  • رتبه اول کارشناسی رشته زیست فناوری دانشگاه شهید بهشتی (استعداد درخشان)

وی در ادامه اظهار کرد که امیدواریم با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی به عنوان متولی معنوی این رشته بتوانیم حوزه های پژوهشی که برای این دانشجویان طراحی می کنیم نیز  همانند حوزه های آموزشی تعریف شده دارای سطح استاندارد قابل قبول برای این رشته و پرورش استعدادهای درخشان پذیرفته شده در آن باشد.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zmmt