ذرات مهندسی شده زیستی سلول‌های T تنظیمی خاص میلین را گسترش می‌دهند و خود واکنش‌پذیری را در مدل موش مولتیپل اسکلروزیس معکوس می‌کنند

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی است که با سلول های ایمنی خودی، به اعصاب میلین دار آسیب رسانده و عملکرد مغز را مختل می کنند.

 

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی است که با سلول های ایمنی خودی، به اعصاب میلین دار آسیب رسانده و عملکرد مغز را مختل می کنند. هدف درمان ها القای تحمل به سلول ها است تا سیستم ایمنی را دوباره آموزش دهد تا میلین را به عنوان "عامل خودی" به جای "عامل خارجی" بشناسد.

از آنجایی که تحمل ایمنی محیطی عمدتاً توسط سلول های T تنظیمی (TRegs) انجام می شود، محققین درمانی را برای حمایت از فعالیت Treg در داخل بدن توسعه داده اند. برای هدف قرار دادن، درگیر کردن و فعال کردن Tregs اختصاصی میلین، دانشمندان یک ریزذره زیست تخریب پذیر (MP) پر شده با راپامایسین و نشان دار شده با پروتئین فیوژن اینترلوکین-2 و یک کمپلکس اصلی سازگاری بافتی (MHC) کلاس II طراحی کردند. یک Tol-MPs در شرایط آزمایشگاهی اعتبارسنجی شده و سپس در مدل موشی MS مورد ارزیابی قرار گرفتند. Tol-MPs بهبود پایدار بیماری را در 100٪ موش ها و بهبودی کامل را در 38٪ از موش های دارای EAE علامت دار ترویج کردند.

 Tol-MPs یک پلت فرم امیدوارکننده برای درمان بیماری های خودایمنی است.

لینک خبر:

https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.add8693

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZDpw