دهمین مدرسه­ تابستانی پژوهشگاه رویان برگزار می شود

دهمین مدرسه­ ی تابستانی پژوهشگاه رویان با موضوع "زیست­پزشکی مولکولی: از تشخیص تا درمان" با هدف آموزش مطالعات نوین درمانی و تشخیصی با رویکرد مولکولی و با عنایت ویژه به بیماری­های رایج در منطقه و در اولویت درمان و پژوهش، در راستای آشنایی دانشجویان مقاطع مختلف و رشته ­های متفاوت علوم پایه و علوم پزشکی در تیرماه جاری به مدت 5 روز (98/4/22 لغایت 98/4/26) برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، دهمین مدرسه­ ی تابستانی پژوهشگاه رویان با موضوع "زیست­پزشکی مولکولی: از تشخیص تا درمان" با هدف آموزش مطالعات نوین درمانی و تشخیصی با رویکرد مولکولی و با عنایت ویژه به بیماری­های رایج در منطقه و در اولویت درمان و پژوهش، در راستای آشنایی دانشجویان مقاطع مختلف و رشته ­های متفاوت علوم پایه و علوم پزشکی در تیرماه جاری به مدت 5 روز (98/4/22 لغایت 98/4/26) برگزار خواهد شد.

به گفته دکتر شریف مرادی، دبیر علمی مدرسه تابستانی بین‎المللی پژوهشگاه رویان، در این دوره از مدرسه تابستانی، دانشمندانی از هلند و آمریکا و همچنین محققان سرشناس داخلی که اعضای هیات علمی دانشگاه‎ها هستند، به ایراد سخنرانی و آموزش اصول و چگونگی تشخیص و درمان مولکولی بیماری‎ها خواهند پرداخت. در ابتدای هر روز، یک سخنرانی کلیدی نیز خواهیم داشت که به این منظور از چهره‎های ماندگار علمی داخلی که از دانشمندان برتر دنیا هستند، از جمله پروفسور رضا ملک‎زاده (معاون پژوهشی وزیر بهداشت و درمان)، پروفسور محمدرضا گنجعلی (جزء یک درصد برتر دانشمندان دنیا)، پروفسور امیرعلی حمیدیه (دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‎های بنیادی ریاست جمهوری)، پروفسور مصطفی قانعی (دبیر ستاد توسعه زیست‎فناوری ریاست جمهوری) و پروفسور سیروس زینلی (رئیس انجمن زیست‎فناوری ایران) برای ایراد سخنرانی کلیدی دعوت به عمل آمده است.

سخنرانان مدعو در این دوره از مدرسه، به طور خاص به چگونگی تشخیص مولکولی بیماری‎ها به واسطه بیومارکرها (شاخص‎های مولکولی زیستی) و ابزارهای امیدبخشی موسوم به بیوسنسورها می‎پردازند تا بتوانند علاوه بر تشخیص زودهنگام بیماری‎ها، پیش‎بینی کنند که یک بیمار چکونه به یک درمان مشخص پاسخ خواهد داد، موضوعی که تحت عنوان پیشآگهی بیماری (disease prognosis) شناخته می‎شود. محور اساسی دیگر در دهمین مدرسه تابستانی رویان، انواع رویکردهای مولکولی در درمان بیماری‎های مختلف از جمله سرطان‎ها است. به این منظور سخنرانان به ایراد سخنرانی‎هایی در زمینه مولکولی‎درمانی، ژن‎درمانی، RNAiدرمانی و ویرایش ژنومی خواهند پرداخت.

دکتر مرادی گفت: این مدرسه دارای یک بخش اختصاصی دانشجویی نیز هست، به گونه ­ای که دانشجویان یافته ­های مرتبط خود را برای ما ارسال کرده­ اند و اکنون، پس از ارزیابی اولیه و نظر داوران، پژوهشگران برگزیده برای ایراد سخنرانی کوتاه دعوت شده ­اند که به بهترین ارائه‎ها نیز جوایز ارزنده‎ای تعلق خواهد گرفت.

پژوهشگاه رویان به عنوان یکی از مراکز پیشگام کشور در عرصه­ی تحقیقات و درمان از زمان تاسیس در سال 1379 به همت دانشمند جهادگر، زندهیاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و همکاران ایشان تا به امروز، نام ایران را در زمره­ی نخستین کشورهای دنیا به لحاظ دستیابی به فناوری سلول­های بنیادی و تولید رده ­های سلول‎های بنیادی جنینی قرار داده است. آموزش و آشنا نمودن دانشجویان و محققان با فناوری­های جدید، همواره یکی از مهم­ترین اهداف پزوهشگران این مجموعه بوده است. لذا در همین راستا در سال 1389 اولین مدرسه ­ی تابستانی رویان با هدف آموزش زیست ­شناسی تکوینی و آشنایی با سلول­های بنیادی برگزار گردید و تا به امروز در طی نه دوره­ی متوالی با دعوت از اساتید تراز اول بین ­المللی و محققان برتر داخلی موفق به جذب هرسالهی بیش از 200 نفر از دانشجویان و محققان علاقه ­مند در زمینههای مختلف علوم پزشکی و زیستشناسی شده است.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Z5c1