درمان های مبتنی بر سیستم ویرایش ژنی کریسپر: آیا 2023 سال هدف در عملیاتی کردن این تکنولوژی است

اولین تأییدیه برای ژن درمانی کریسپر در سال 2023 بیانگر یک هدف و اتفاق بزرگ است که انتظارات زیادی را به دنبال دارد.

اولین تأییدیه برای ژن درمانی کریسپر در سال 2023 بیانگر یک هدف و اتفاق بزرگ است که انتظارات زیادی را به دنبال دارد.

سیستم ژن درمانی کریسپر توجهات زیادی را در جامعه تحقیقاتی، رسانه ها و حتی در جامعه به خود جلب کرده است. این اتفاق به خصوص در سال 2020 زمانی که آکادمی علمی رویال سوئیس جایزه نوبل را در شیمی به دو محقق پیشرو در حوزه کریسپر (جنیفر دودنا و امانوئل چارپنتیر) اهدا کرد، به اوج رسید. البته این حوزه دارای چالش هایی نیز هست. در دسامبر 2019، هی جیانکو، یک دانشمند چینی به سه سال حبس بعد از انتشار خبرش مبنی بر استفاده از کریسپر در جنین انسان و تولید سه نوزاد از آن محکوم شده و در سال 2022 از زندان آزاد شد.

علاوه بر آن، یک جدال قانونی بین فنگ زانگ از دانشگاه هاروارد و جنیفر دودنا از دانشگاه کالیفرنیا که مبدع کریسپر و ارائه دهنده پتنت ها در این زمینه است، شکل گرفت. در فوریه 2022 سازمان پتنت  علائم تجاری آمریکا اعلام کرد که انستیتو می تواند پتنت هایش را در حوزه ژن درمانی کریسپر در یوکاریوت ها و حتی در انسان نگه دارد. با این حال سؤالات در حوزه مالکیت این تکنولوژی همچنان برقرار است. به همین دلیل سازمان پتنت کشورهای مختلف در این زمینه به نتایج متفاوتی رسیده اند.

 

CRISPR gene therapies: Is 2023 a milestone year in the making? - Pharmaceutical Technology (pharmaceutical-technology.com)

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZXHv