درمان با سلول های بنیادی؛ بهبود دهنده بیماران با آسیب های نخاعی

مطالعه انجام شده در مایو کلینیک نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از چربی خود بیمار بی‌خطر هستند و ممکن است حس و حرکت را پس از آسیب‌دیدگی نخاع بهبود بخشند. این یافته‌‌ها در کارآزمایی بالینی فاز 1 در Nature Communications منتشر شده است. نتایج ابتدایی این تحقیقات دید مثبتی در مورد پتانسیل سلول‌درمانی برای افرادی که با آسیب‌های نخاعی زندگی می‌کنند و گزینه‌های بهبود عملکرد برای آنها بسیار محدود است، ارائه می‌دهد.

مطالعه انجام شده در مایو کلینیک نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی مشتق‌شده از چربی خود بیمار بی‌خطر هستند و ممکن است حس و حرکت را پس از آسیب‌دیدگی نخاع بهبود بخشند. این یافته‌‌ها در کارآزمایی بالینی فاز 1 در Nature Communications  منتشر شده است. نتایج ابتدایی این تحقیقات دید مثبتی در مورد پتانسیل سلول‌درمانی برای افرادی که با آسیب‌های نخاعی زندگی می‌کنند و گزینه‌های بهبود عملکرد برای آنها بسیار محدود است، ارائه می‌دهد.

در مطالعه ای در میان 10 بیمار بزرگسال، تیم تحقیقاتی به 7  شرکت‌کننده اشاره کردند که بر اساس مقیاس های انجمن آسیب های ستون فقرات امریکا (ASIA) پس از درمان، پیشرفت‌هایی را نشان دادند. بهبودها شامل افزایش حس بیماران هنگام آزمایش با سوزن و لمس سبک، افزایش قدرت در گروه های حرکتی عضلانی و بازیابی انقباض ارادی مقعدی بود که به عملکرد روده کمک می کند. این مقیاس دارای پنج سطح است که از حالت از دست دادن کامل عملکرد تا عملکرد عادی را شامل می شود. لازم به ذکر است 7 شرکت کننده که هر کدام در این مطالعه پیشرفت کردند حداقل یک سطح در مقیاس ASIA بالا رفتند. سه بیمار در این مطالعه هیچ پاسخی نداشتند، این بدان معناست که بهبودی نداشتند اما بدترهم نشدند.

Mohamad Bydon ، پزشک جراح مغز و اعصاب مایو کلینیک و نویسنده این مطالعه، در این خصوص می گوید: این مطالعه ایمنی و مزایای بالقوه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را مستند می کند. آسیب نخاعی یک وضعیت پیچیده بوده و تحقیقات آینده ممکن است نشان دهد که آیا سلول های بنیادی در ترکیب با سایر روش های درمانی می توانند بخشی از یک الگوی درمانی جدید برای بهبود بیماران باشند. هیچ عارضه جانبی جدی پس از درمان با سلول های بنیادی گزارش نشده است. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده سردرد و درد اسکلتی عضلانی بوده که با درمان با داروهای بدون نسخه برطرف شد.

این کارآزمایی بالینی فاز 1 علاوه بر ارزیابی ایمنی، یک نتیجه ثانویه برای ارزیابی تغییرات در عملکرد حرکتی و حسی داشت. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که نتایج حرکتی و حسی با توجه به محدودیت‌های آزمایش‌های فاز 1 باید با احتیاط تفسیر شوند. تحقیقات بیشتری بین گروه بزرگتری از شرکت کنندگان برای ارزیابی بیشتر خطرات و منافع در حال انجام است.

لینک خبر:

https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/study-documents-safety-improvements-from-stem-cell-therapy-after-spinal-cord-injury/

کلمات کلیدی
//isti.ir/Z2Mx