درمان اپی ژنتیک می تواند به بازسازی نخاع پس از آسیب کمک کند

در حال حاضر، هیچ درمان موثری برای آسیب نخاعی وجود ندارد. فیزیوتراپی ممکن است به بیماران کمک کند تا برخی از حرکات را بازیابی کنند، اما در موارد شدید به دلیل ناتوانی نورون های نخاعی در بازسازی طبیعی پس از آسیب، اثر بخشی آن به شدت محدود می شود.

 

در حال حاضر، هیچ درمان موثری برای آسیب نخاعی وجود ندارد. فیزیوتراپی ممکن است به بیماران کمک کند تا برخی از حرکات را بازیابی کنند، اما در موارد شدید به دلیل ناتوانی نورون های نخاعی در بازسازی طبیعی پس از آسیب، اثر بخشی آن به شدت محدود می شود. با این حال، در مطالعه‌ای که اخیراً در PLOS Biology منتشر شده است، دانشمندان نشان می‌دهند هنگامی که 12 هفته پس از یک آسیب شدید، درمان‌های هفتگی با یک فعال کننده اپی ژنتیک به موش داده می‌شود، می‌تواند رشد مجدد نورون‌های حسی و حرکتی در نخاع را برانگیزد.

محققان از یک مولکول کوچک به نام TTK21 به منظور فعال سازی برنامه ریزی ژنتیکی که بازسازی آکسون در نورون ها را بر می انگیزد استفاده کردند. TTK21 با فعال سازی خانواده CBP/p300 از پروتئین های coactivator بر وضعیت اپی ژنتیکی ژن ها تأثیر می گذارد. درمان 12 هفته پس از آسیب شدید نخاعی موش ها شروع شد و 10 هفته به طول انجامید. بارزترین اثر درمان با  TTK21 ، افزایش جوانه زدن آکسون در نخاع بود. گام بعدی تحریک آکسون های بازسازی کننده به منظور اتصال مجدد به باقی سیستم عصبی است تا حیوانات بتوانند به راحتی توانایی حرکت خود را بازیابند.

Simone Di Giovanni در امپریال کالج لندن در انگلستان می افزاید: «این مطالعه نشان می دهد که دارویی به نام TTK21 که به صورت سیستمیک یک بار در هفته پس از آسیب مزمن نخاعی در حیوانات تجویز می شود، می تواند موجب رشد مجدد نورون ها و افزایش سیناپس هایی شود که برای انتقال عصبی مورد نیاز هستند. این موضوع مهم است زیرا آسیب مزمن نخاعی وضعیتی بدون درمان است که در آن رشد مجدد و ترمیم عصبی با شکست مواجه می شود. ما اکنون در حال بررسی ترکیب این دارو با استراتژی هایی مانند بیومتریال ها به عنوان راه های ممکن برای بهبود ناتوانی در بیماران دچار آسیب مزمن نخاعی هستیم.

منبع :

https://scitechdaily.com/epigenetic-treatment-can-help-the-spinal-cord-regenerate-after-injury/

 

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZfAv