درمان آنزیمی Ex vivo ریه های اهدایی دارای گروه خون A را به ریه های دارای گروه خونی O تبدیل می کند

 

 

یک چالش بزرگ در پیوند ریه، نیاز به تطبیق گروه خونی است و تخصیص اندام اهداکننده به تطابق گروه خونی ABO با گیرنده بستگی دارد. از این رو فرصت برخی بیماران ناسازگار را برای دریافت پیوند نجات بخش محدود می کند.  آنزیم‌های FpGalNAc deacetylase و FpGalactosaminidase که به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند، سابقا برای تبدیل مؤثر گلبول‌های قرمز خون گروه A (ABO-A) به گروه O (ABO-O) به کار برده شده‌اند.

 در مطالعه ای که توسط وانگ و همکاران صورت گرفت، ایمنی و اثربخشی بالینی استفاده از این آنزیم‌ها را برای حذف آنتی‌ژن A (A-Ag) از ریه‌های اهدایی انسانی با استفاده از پرفیوژن ریه خارج بدنی (EVLP) بررسی شد.  ابتدا، توانایی این آنزیم ها برای حذف A-Ag بر روی پنج نمونه RBC ABO-A1 انسانی و سه آئورت انسانی پس از انکوباسیون مورد بررسی قرار گرفت.  آنزیم ها به ترتیب بیش از 99 و 90 درصد A-Ag را از گلبول های قرمز و آئورت در غلظت پایین 1 میکروگرم بر میلی لیتر حذف کردند. سپس هشت ریه انسان ABO-A1 توسط EVLP تحت تینمار قرار گرفتند. 

تجزیه و تحلیل پایه ای A-Ag در ریه ها بیان ان را عمدتاً در سلول های اندوتلیال و اپیتلیال نشان داد.  EVLP ریه با پرفیوژن حاوی آنزیم بیش از 97 درصد از A-Ag اندوتلیال را ظرف 4 ساعت حذف کرد.  هیچ سمیت حاد ریوی مرتبط با تیمار نیز مشاهده نشد.  سپس یک پیوند ناسازگار با ABO در یک مدل خارج بدنی شبیه‌سازی شد.  تیمار ریه های اهدایی اتصال آنتی بادی، رسوب کمپلمان و آسیب ناشی از آنتی بادی را در مقایسه با ریه های کنترل به حداقل رساند.  این نتایج نشان می دهد که کاهش A-Ag ریه اهدا کننده را می توان با درمان EVLP به دست آورد.  این استراتژی پتانسیل پیوند ریه ناسازگار با ABO را گسترش داده و منجر به بهبود در تخصیص عادلانه اعضا می شود.

https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.abm7190

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZRyt