در ديدار دبير ستاد سلول هاي بنيادي با استاندار خراسان شمالي مطرح شد:

خراسان شمالی می تواند پایلوتی برای سلول درمانی كشورهاي آسياي ميانه باشد

.

 

در ادامه ی سفر یک روزه تیم ستاد سلول های بنیادی به  خراسان شمالي، دکتر بیک زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، ضمن خير مقدم از اعلام آمادگی کامل استانداري جهت همگامی با ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی خبر داد. ایشان ادامه داد استانداری خراسان شمالی به طور کامل جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف تحقیقاتی استان در حوزه سلولهاي بنيادي و پزشكي بازساختي اعلام آمادگی می نماید. 

در ادامه دکتر حمیدیه در دیدار با استاندار خراسان شمالی، ضمن تشکر از نگاه ویژه استاندار به حوزه علم و فناوری، خاطر نشان کرد متاسفانه در کشور ما در بسیاری از حوزه های علمی صنعت وجود ندارد. ایشان ادامه دادند خوشبختانه با تلاش هایی که در حوزه سلول های بنیادی صورت گرفته می توانم این ادعا را داشته باشیم که اکنون در این حوزه صاحب صنعت هستیم. 


به گفته وی، امروزه دانش سلول های بنیادی به عنوان یک صنعت و دانش فناورانه در نظر گرفته می شود که جدای از اشتغال زایی می تواند برای کشور  ثروت آفرین باشد و برای مردم یک علم نافع است.


در ادامه دکتر حمیدیه ضمن تاکید بر اینکه یکی از ستاد های فعال معاونت علمي در حوزه فناوری و ترویج اشتغال، ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی است، با استناد به فرمايش رهبري، جایگاه علوم و فناوری های مرتبط با سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را در کنار علوم نانو و فناوری هسته ای برای کشور حائز اهمیت دانست.

دبیر ستاد ادامه داد كه به منظور پیشرفت این حوزه به تمام نقاط کشور سر زدیم و در هر نقطه به استعدادهای بسیار ناب و خاص دست پیدا کردیم. استان شما نیز ثابت کرده در بخش دانش آموزی بسیار فعال عمل کرده است و کسب دو مدال المپیاددانش اموزي در سلول های بنیادی اتفاق ارزشمندی است. خوشبختانه مدیران استانی  نیز فعال عمل نموده  و ثابت کرده اند در بخش تحقیقات همکاری لازم را با بخش های مربوطه دارند

.

دکتر محمدعلی شجاعی ، استاندار خراسان شمالی، در این نشست اظهار داشت: برای اداره کشور با هدف توسعه باید به دنبال ایده و افکار نوین باشیم. 

دکتر شجاعی با بیان اینکه حرکت در مسیری با صرف انرژی کمتر و درآمد بیشتر اقدامات پایدار و ایستا خواهد بود، افزود: برای بهره مندی بهتر و کارآمدتر از نیروهای انسانی و اعتبارات باید مسیر کاری را تغییر دهیم تا مردم نیز از اقدامات ما بهره مند شوند. دکتر شجاعی گفت: مسیر حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها راه نجات کشور است و هیچ سازمانی نمی تواند نقش آن را ایفا کند و در ۶ سال گذشته اقدامات خوبی از سوی این حوزه انجام شده است. 

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه سخنان خود افزود: خراسان شمالی از ظرفیت های بسیار خوبی به ویژه در حوزه نیروی انسانی برخوردار است و افزود: به حضور حوزه معاونت علمی و فناوری در استان اعتقاد داریم و تلاش می کنیم نگاه و رویکرد این حوزه در استان نیز تقویت شود تا جوانان و دانش آموزان استان به عنوان نیروهای انسانی ماندگار رشد کنند. 

وی با بیان اینکه توسعه علوم سلول های بنیادي مورد تاکید مسئولان مختلف کشوری است، خاطر نشان کرد: از حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواستارم مساعدت و همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی  جهت اجرای طرح های خود در حوزه سلول های بنيادي داشته باشد. 

در انتها دکتر حمیدیه، با تاکید بر اینکه استان خراسان شمالی فاصله نزدیکی با کشورهای آسیای میانه دارد، پیشنهاد تاسیس مرکز جامع سلول درمانی با هدف جذب بیماران کشورهای شمالی ايران  بخصوص تركمنستان كه مرز مشترك زيادي با ايران دارد را مطرح نمود. 

دکتر شجاعی در پاسخ به درخواست دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر ایجاد شرایط لازم برای حضور وزیر بهداشت کشور ترکمنستان به خراسان شمالی با توجه به نیاز آنان به سلول درمانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ساز و کار لازم برای توسعه روابط استان با این کشور همسایه در دستور کار است و خراسان شمالی می تواند پایلوتی برای سلول درمانی ترکمنستان باشد.



کلمات کلیدی

تصاویر

//isti.ir/Zkm2